پهپادهای غیرنظامی ایرانی در مسیر آفریقا

گزارشی از حضور پهپاد های ایرانی در افریقا

0

پهپاد ایرانی در آفریقا

 پهپادهای غیرنظامی ایرانی در مسیر آفریقا

به گزارش خبرگزاری فارس، پهپاد مخفف شده عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» است و به آن پرنده یا هواگرد بدون سرنشین هم گفته می شود.

این پرنده توسط یک ایستگاه کنترل بر روی زمین هدایت می شود و می تواند به صورت خودکار (خودمختار) پرواز کند. علاوه بر آن، دارای بارهای سنسور، اجزای هواپیما، حسگرها و سیستم های موقعیت یابی نیز است.

پهپاد می تواند توسط نیروی انسانی کنترل شود و یا اینکه وظیفه هدایت آن را یک کامپیوتر بر عهده بگیرد.

شاید فکر کنیم پهپاد فقط در بخش نظامی کاربرد دارد اما این پرنده مدرن در حوزه ها و بخش های مختلف همچون صنعت و کشاورزی هم نقش و نمود گسترده ای دارد.

برای طراحی پهپاد ۱۸ رشته دانشگاهی درگیر هستند و تکنولوژی و فن آوری میان رشته ای است که شامل رشته‌های شیمی، علم مواد، کد نویسی، سخت‌افزار مکانیک، مکاترونیک، هوا و فضا (پیشران و…) مخابرات و غیره می شود.

پهپادهای غیرنظامی در کشور بسیار فعال هستند و محصولات برخی شرکت ها به اقصی نقاط دنیا پیشنهاد می شود.

تولید کننده انواع پهپادهای غیرنظامی در کشور به صورت دولتی، سازمانی و بعضاً با شرکت‌های خاص بوده و در حوزه پایش، نظارت و نقشه برداری به دفعات و تعددهای بسیار زیاد و حوزه‌هایی با کاربردهای زیاد بوده است.

یکی از مهمترین حوزه های پهپادها در حوزه پایش، نظارت و نقشه برداری است که در حوزه های عمران، ساخت و ساز، امداد و نجات، بحران و مدیریت بحران می تواند کاربرد داشته باشد و با توجه به ابزارهای بسیار زیاد و کاربردی که روی پهپادها نصب می‌شود به کمک تیم‌های مختلف می‌آیند و در حوزه پست، حمل و نقل، اورژانس، امدادهای پزشکی و غیره هم، حرف برای گفتن وجود دارد که به زودی در حوزه‌های جدید پهپادها ورود می‌یابند.

پهپاد کشاورزی

به طور عمده دو نوع محصول در حوزه کشاورزی وجود دارد که یک محصول، میدانی و عملیاتی است و کار سمپاشی، کودپاشی بذرپاشی و… را بر عهده دارد و محصول دیگر، وظیفه مطالعات محصولاتی که قابلیت مطالعات کشاورزی را دارد، انجام می‌دهد.

امروزه در کشاورزی پیشرفته قبل از اینکه اقدام به عملیات کشاورزی شامل کاشت، داشت و برداشت شود مطالعات کشاورزی زمین در حوزه عمر، توانمندی، ظرفیت خاک، کاداستر آب و خاک، حوزه ژئوفیزیک خاک و… بررسی شده و سپس اقدام به کاشت محصولات می‌شود.

برخی از پهپادها در سه نسخه ۱۰ لیتری، ۲۰ لیتری و ۳۰ لیتری روانه بازار شده و ماموریت سمپاشی، بذرپاشی و کودپاشی کاملاً هوشمند و با کمترین دخالت نیروی انسانی و به صورت کاملا خودکار بر عهده دارند. و بزودی 60 لیتری آنهموارد بازار می گردد.

سومین نسخه به روز شده در ۴ سال گذشته بوده که سهم ۷۰ درصدی را در کشور اخذ کرده است.

پهپاد ایرانی در افریقا

آفریقا به اشتباه و به دلیل نگاه نژادپرستانه، استبدادی و مستعمر گونه و استثماری از گذشته به قاره سیاه معروف شده که در واقع باید گفت: قاره سبز است چرا که ظرفیت و پتانسیل کشاورزی بسیار بالایی دارد ولی متاسفانه به دلایل گفته شده در فوق کمتر از تکنولوژی و ظرفیت‌های کشاورزی پیشرفته بهره‌مند شده است. با توجه به ورود محصولات دانش بنیان از ایران؛ به قاره آفریقا با حجم زیادی از درخواست‌ها و بازدیدها از این  قاره مواجه شده ایم. بنابراین ضرورت گسترش همکاری با کشورهای قاره آفریقا در آینده نزدیک در حوزه صادرات دستگاه های پهپادی از ایران به افریقا خواهد بود.

با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی دولت سیزدهم، فعالیت ایران در قاره آفریقا، سبب می‌شود ظرفیت صادراتی بیش از دو میلیون دلار برای محصولات ایرانی پهپاد رخ دهد.

تاکنون پهپادهای صادر شده به کشورهای آفریقایی از نوع پهپادهای گران قیمت چینی، اروپایی و غربی بوده که با ورود پهپادهای ایرانی با قیمت‌ مناسب تر و مزیت‌های رقابتی بالاتر، پیش‌بینی می شود ظرفیت بسیار بالایی از بازار پهپادی این قاره سبز را؛ ایران به خود اختصاص دهد.

برای مطالعه کامل این گزارش  اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.