جابجا کننده چهره یا FaceSwapper

0

جابجا کننده چهره یا FaceSwapper

امروزه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، هر کسی با آموزش کمی می تواند با تصاویر دیجیتال معجزه کند. اما اگر این معجزه در دست جاعلین قرار گیرد، تبدیل به جادوی سیاه می شود. به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از آن تلاش بشود.

ابزارهای تولید و ویرایش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، شیوه ایجاد و دستکاری تصاویر و حتی ویدئوها را به صورت آنلاین متحول کرده است. البته این تحول، نگرانی های جدّی را نیز به همراه داشته است. یکی از این نگرانی ها، دیپ فیک یا جعل عمیق است. دیپ فیک سلبریتی ها یا حتی مقامات رسمی که هدفشان ایجاد هیاهو یا سرگرمی است، هدف مجرمین نیست. بر عکس، جاعلین به دنبال جعل هایی هستند که کمتر در معرض دید عموم باشد و اتفاقاً مردم و مخصوصاً مجریان قانون، بدون اینکه توجه شان به موضوع جلب بشود، از کنار آن به سادگی بگذرند. استفاده از دیپ فیک در جعل سند یکی از این موارد است.

اگر کسی مدارک هویتی یا کپی آن ها را داشته باشد، در حال حاضر، بدون حضور خود شما به سختی می تواند مثلاً یک حساب بانکی آنلاین باز کند. زیرا نهادهایی مثل بانک که با اطلاعات حساسی سر و کار دارند، از شما می خواهند ویدئویی از خود در حالی که متن خاصی را می خوانید برای تأیید هویت خود برای آن ها بفرستید. البته این در کنار روش های دیگر استفاده می شود اما موضوع این مقاله، تمرکز روی این روش است.

حالا جاعلین می توانند با یک عکس شما و ابزارهای هوش مصنوعی چه کاری انجام دهند؟ یکی از این کارها تولید ویدئوی جعلی از شما با استفاده از نرم افزارهای face swapper است. طبق گزارش هایی جاعلین از این روش برای سرقت واقعی پول یا داده از صاحب سند اولیه، دست به این کار می زنند. گزارش هایی دریافت شده است که این خدمات در DarkWeb به عنوان ابزاری برای جعل اسناد تبلیغ می شود.

بنابراین لازم است راهکاری فنی برای بررسی ویدئوهای ارسالی که مشخص کند آیا این تصاویر دیپ فیک است یا خیر در نظر گرفته شود. این راهکار ممکن است آموزش به افراد برای نحوه بارگذاری عکس هایشان در محیط اینترنت باشد، و همزمان معطوف به نرم افزارهایی که ویدئوهای ارسالی کاربران را تأیید هویت می کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.