فصل اول – قسمت دوم

0

راهنمای آموزش عملی باز کردن قفل

قسمت قبل

فصل اول قسمت دوم

تعاریف مختلف اجزای بکار رفته در قفل و یا سخت افزارهای دیگر:

قفل :

هر وسیله  سخت افزاری  قرار داده شده در یک جای ثابت تا زمانی که کاربر با کلید متناسب و یا ترکیب صحیحی از آنها آن را باز(غیر فعال)  نماید.

توپی قفل:

قطعه مرکزی یک محصول سخت افزار امنیت فیزیکی است که بعد از استقرار کلید همخوان اجازه چرخانده شدن و یا فشار دادن توسط کاربر را می دهد.

این فعالیت چرخاندن و یا وارد آوردن فشار، مکانیزمی را فعال می نماید که به تبع آن مکانیزم، محصول سخت افزاری مشمول این فرایند یا باز شود و یا به حالتی دیگر تغییر وضعیت دهد.

قفل ” پدلاک ” :

یک محصول سخت افزاری حفاظت فیزیکی است که در آن محصول، توپی قفل در یک بدنه مقاوم در برابر زور و فشار محصور شده و شامل یک زنجیر یا بند فلزی است که سایر قطعات موجود درون قفل را  بیرون از واحد درونی نگاه می دارد.

بسیاری از این غل “latches” و زنجیرهای نگاه دارنده به شکل نعل اسبی U بوده  و به طور کاملاً قابل مشاهده از بدنه دستگاه بیرون زده در حالی که سایر قطعات میله های صاف و مستقیم بوده و بخشی  از آن یا تمام آن درون قفل قرار گرفته است.

پدلاک ها ممکن است شامل یک توپی قفل قابل جابجایی و یا با مکانیزم کاری کاملاً یکپارچه و مجتمع درون بدنه باشد که سرویس و جایجایی آن میسر نیست.

Deadbolt یا قفل ته بسته:

یک محصول سخت افزاری حفاظت فیزیکی است که در برگیرنده یک توپی قفل است و هنگامی که کاربر آن را بکار بگیرد، این توپی با یک میله فلزی و مکانیزم چفت شونده تعامل می نماید که برای ماندن در وضعیت خودش به فشار فنر در حال بیکاری متکی نیست.

این وسیله عموماً درب ها را ایمن نگه داشته و در برابرحملات bypassing محافظت می نماید.

(مترجم: حمله بای پسینگ نوعی از حمله سخت افزاری است که مهاجم در این حمله از نقاط ضعف مورد حمله  بهره می برد.)

دستگیره درب قفل شونده :

دستگیره نباید با قفل ته بسته اشتباه گرفته شود، بعضی از دستگیره ها ترکیبی از یک توپی قفل به مثابه بخشی از عملکرد آن می باشند.

عموماً این نوع از دستگیره ها برای بسته ماندن درب با استفاده از یک چفت و بست فنری است.

این گونه از چفت ها با چرخاندن دستگیره درب عقب کشیده می شوند و کار می کنند.

توپی قفل به طور مستقیم با چفت موجود در تعامل نیست لیکن موجب می گردد تا دستگیره نتواند بچرخد.

لذا به دفعات، ممکن است فنر این مدل چفت و بست ها بدون درگیری با قفل و چرخاندن دستگیره در را باز کنند.

معمولاً  این دستگاه ها استحکام ضعیف تری نسبت به دستگاه های پک شده دارند و با اعمال گشتاور کافی روی دستگیره غالباً می شکنند و توپی قفل را وادار به چرخش می نمایند.

طرزکار قفل پین معلق: PIN TUMBLER LOCK OPERATION 

در این بخش  چگونگی ساخت و عملکرد  این  قفل می پردازیم.

هنگامی که یک کاربر کلید درستی را وارد قفل می کند، پین های کلید روی سراسر لبه تیغه کلید سوار می شوند. تیغه به درون قفل حرکت می کند تا این که کلید از قسمت نوک خودش یا با  انتهای راه کلید برخورد نموده و یا اینکه شانه کلید روی پیشانی قفل از حرکت باز بماند و به عبارتی در حالت استراحت و بیکار قرار بگیرد. ( شکل 22-1 )

قفل هایی که اینگونه عمل می کنند بترتیب، قفل های ” توقف از نوک ” یا  tip-stoppedو یا توقف از شانه ” shoulder-stopped نامیده می شوند.

شکل22-1 : نمای کلید یک قفل عادی پین معلق.

شکل23-1:فرایند جای استقرارکلید درون قفل پین معلق

وقتی که کلید درون قفل جای گرفت ( مانند شکل 23-1 )، بخش عمده آن و یا به طور معمول تمام تیغه کلید درون قفل خواهد بود و در این زمان دسته کلید بیرون می ماند و به کاربر امکان می دهد تا در جهت مورد لزوم گشتاور به کلید وارد کند.

دسته کلید بطور عام تمام قسمت سر کلید را  در بر می گیرد. گر چه در برخی از مدل های قفل ( بخصوص آن دسته از قفل هایی که راه کلید آنها دارای فرو رفتگی است) مانند برخی سوئیچ های موتوری، کلید دارای یک طوق بلندتر جداگانه است که به بیرون آمدن سرکلید از مکانیزم قفل کمک می نماید.

کاربر به هنگام استفاده از کلید آن را از قسمت سر می گیرد و سر کلید بقدری بزرگ است که در هنگام وارد آوردن گشتاور دستی در خدمت کاربر بوده وآن قدر شکل و طراحی آن مجزاست که در محصولات متنوع تولیدی سازندگان به سرعت قابل شناسایی است.

وقتی کلید، صحیح و به طور کامل درون یک قفل، قرار بگیرد، یک اتفاق منحصر بفرد رادر این قفل  می بینید، به این شکل که انتهای تمام پین ها، دقیقاً به درون موقعیت سمت راست رانده می شوند  به این شکل که شکاف مابین پین های کلید و درایور پین ها(موسوم به خط جدایش) در سراسر لبه توپی در واقع با خط برشی توپی یکی و همتراز می شوند.

وقتی انتهای تمام پین ها در این موقعیت باشند، دیگر هیچ مانعی برای نچرخیدن توپی وجود ندارد. این ترتیب و نظم در شکل24-1 دیده می شود.

تصور درستی وجود دارد مبنی بر اینکه پین ها ( بخصوص پین های کلید ) درون یک قفل ساخته شده توسط سازنده، گستره متنوعی دارند و در اندازه های متنوع زیاد موجوداند، در واقع، اندازه پین های کلید، و عمق مرتبط با هر برش دندانه تیغه کلید در اندازه های قاعده مند، و با فواصل یکنواخت تولید می شوند.

هیچ یک از سازندگان، پین های کلید را بیش از نه یا ده اندازه نمی سازند لذا کلید نیز عمق ممکن، تا نه عدد بیشتر نخواهند داشت.

اکثر سازندگان، قفل های خود را با تعدادی حدود پنج تا شش عمق برش تولید می کنند.

به طور نوبه ای توسط تولیدکنندگان قفل وکلید، برش( عمق اندازه گذاری) شرح داده می شود.

تعداد برش های در عمق هر کلید با شناسه برش آن کلید مشخص می گردد.

عدد صفر در برش به معنای نداشتن هیچ گونه عمق برش روی آن کلید است و هیچ مقدار لایه برداری و ماشینکاری روی کلید خام انجام نشده و عدد یک به معنای یک برش است و الی آخر. و در نهایت عدد پنج به معنای گودترین برش روی کلید خام است.

شکل24-1: یک کلید که کاملا درون قفل خود جای گذاری شده.

ملاحظه نمایید که چگونه تمامی خطوط برش روی انتهای پین های موجود همگی دقیقاً روی لبه توپی جای دارند تا امکان چرخیدن آن فراهم شود.

شکل25-1:یک کلید معمولی با راه ساده در کنار مقیاسی که عمق برش ها را نشان می دهد.

وقتی همه انتهای پین های موجود در یک قفل به موقعیت درست هل داده شده باشند ( زمانی که تمام خطوط برش با لبه توپی تراز شده باشد )، قفل را می توان باز کرد. مادامی که تفاوت مابین اندازه پین ها بسیار کم باشد (اغلب افزایش بین گودی های برش یک میلیمتر یا کمتر است )، حتی یک ناهمترازی در این اندازه در انتهای یک پین تک، میتواند در برخی اوقات کافی باشد تا مانع چرخیدن توپی شود.

تذکر : در حالی که کدهای اتصال یا برش کلید می توانند برای یک تولید کننده موهبت و منفعت باشند، در عین حال، آنها آگاهی لازم نیز کسب می کنند تا کلید و قفل را گر چه غیر فوری نسازند ولی امری ممکن است. حک شماره روی کلید امری کاملاً رایج است. گام کلید یا blind code به جای کد بیت استفاده می شود که صرفاً مربوط است به یک ورودی در یک جدول جستجو یا یک کتاب مرجع. چنین منابعی ظاهراً و فقط در اختیار سازندگان قفل است اما این اطلاعات به هر حال به بیرون درز پیدا می کند.

شکل26-1 : تمامی انتهای پین های کلید در ارتفاع درست در خط جدایش قرارگرفته اند. هیچ پینی متصل نیست و توپی برای چرخیدن رها  شده.

شکل27-1: توپی اکنون چرخیده. در این مورد خاص، توپی در جهت عقربه های ساعت چرخیده

شکل28-1 و 29-1 دو نمونه از کلید برش خورده است یکی با برش بیش از حد و دیگری با برش با گودی کم. در موقعیت دوم  یعنی برش با گودی کم از روی قفل به سمت داخل ( پشته پین دوم از سمت چپ در این  نمونه ) بسیار گود است و پشته پین مربوطه در موقعیت خیلی پایین تری قرار گرفته است.  در نتیجه، پین پیشران در خط جدایش گیر افتاده و مانع از چرخیدن توپی  می شود. در این کلید، اعداد برش با شناسه 36234 و نه به مانند 35234 انجام شده است. یک اختلاف، کافی است تا کلید کار نکند.

شکل28-1: یک کلید که همه پشته پین ها را به شکل درست مرتب کرده است و برش موقعیت دو کمی گودتر اعمال شده است.

شکل 29-1 یک کلید که 4 پشته پین ها  مرتب بوده و فقط عمق برش دوم کم عمق اعمال شده است.

در شکل29-1 نمونه دیگری از یک کلید تقریباً خوب و مناسب داریم ( اما هنوز غیر عملیاتی است). درکانال دوم دومین برش اعمالی از روی قفل به سمت داخل ( پشته پین دوم از سمت چپ نمونه ) که بسیار کم عمق است و پشته پین مربوطه خیلی زیاد بیش از اندازه بالا می رود. در نتیجه پین پیشران در خط جدایش بند می آید و مانع چرخیدن توپی می شود.  شماره برش دندانه ها کدهای 34324 است در تضاد با برش 35234. دوباره، این یک انحراف بسیار کوچک است از اعمال صحیح برش، لیکن هنوز هم اینقدر کافی است تا مزاحم کار قفل شود.

صحبت از تغییرات جزئی یک کلید و این که چگونه ممکن است بر عملکرد یک قفل تاثیر بگذارد یا نه، برای یک لحظه نقاط کوچک  فلزی که از تیغه در بین سطوح صاف هر اتصال بیرون زده است، را در نظر بگیرید. اینها نتیجه طبیعی اندازه و شکل تیغه برش  و فواصلی است که هر اتصال binding از هم جدا می شود. نقاط حاصل که در بین برش های تیغه کلید ظاهر می گردند، می توانند یک سلسله ” کلیک های ” راضی کننده در حین سوار شدن  تیغه به راه کلید ارائه دهند ( هنگامی که هر پشته پین از روی برآمدگی ها عبور می کند)، اما این نقاط خودشان یک عنصر حیاتی در کار ساده و موفق قفل نیستند. ( شکل 30-1 ).

شکل30-1 : همان کلید شکل24-1 است پس از ثبت نقاط آن. یک فضای مسطح صاف در سراسر همه لبه تیغه کلید دیده می شود.

در تئوری، می‌توان تمام آن بخش‌های نوک تیز اضافی را روی تیغه کلید سوهان زد یا برید. (با توجه به اینکه اعماق هر بریدگی در قسمت میانی صاف آنها مختل نشود) و چنین کلیدی همچنان کاربردی خواهد بود. چنین کلیدی مانند قبل “کلیک های” قابل توجهی ایجاد نمی کند، اما هیچ دلیل واقعی وجود ندارد که در شرایط ایده آل هنگام استفاده در قفل به درستی کار نکند. ( شکل 31-1 )

شکل31-1 : یک کلید با نقاط تیز جدا شده از مابین سطوح اتصال.  این کلید تا جایی که به باز کردن قفل مربوط می شود، کماکان کار خواهد کرد.

سطوح دندانه ای هنوز پشته های پین را به موقعیت مطلوب هل می دهند و در این حالت حتی احتمال وجود دارد که این نوع کلید، فرسودگی بالقوه روی خود پین ها را کاهش دهد.  با عنایت به  فرسودگی به هر صورت، وجود یک نقطه بالقوه از دشواری با حضور کلید تغییر یافته یک فرد در این نوع دیده می شود.

توجه کنید  که در صورت عدم وجود هر گونه برآمدگی آشکار توسط نوک تیغه، عمق اتصال آخرین وضعیت می تواند خارج از نوک حفظ شود. اکثر مواد بکار رفته در ساخت  عناصر  متشکله هر  کلید، ( بخصوص قطعات پیچیده تر نظیر پین ها و معمولا حتی کلیدها )،  فلزات نرم هستند و غالبا از جنس برنج، لذا به مرور زمان و با استفاده های مکرر، این فلزات شکل اولیه خود را از دست می دهند.  نوک پین ها ( بخصوص پین کلید ) گرم و داغ می شوند و گودال های ریز و گود ایجاد می شوند و روی سطوح دندانه ای اتصال یک کلید پدیدار می شوند.  کلید ها در طی زمان های استفاده فرسوده شده  توانایی خود را در عمل درست و مناسب از دست می دهند، بنابراین تمامی پشته های پین در یک راستا به صورت یکنواخت، مرتب و به یک خط در نمی آیند.

هنگام حذف برآمدگی های نقطه ای فیمابین برش ها ( شکل 32-1 ) روی یک کلید با روش براده برداری یا سمباده کشی،  کلید  کمی بیشتر صاف می شود  و به طور بالقوه  شاید شما احساس کمتری از وجود کلیدها درون جیب خود بنمایید. پس بهترین راه برای از بین بردن عیوب کلیدها در فرسودگی به مرور زمان با براده برداری و یا سمباده زنی نیست. بلکه کمی گرد کردن تیز ترین لبه بوجود آمده در  سر هر یک از لبه های کوچک کلید، از ناهمگونی پین های قفل شما می کاهد  و برای کار نرم تر مناسب است

شکل32-1: کلید که طی بارها استفاده مکرر شکل اولیه خود را از دست داده است.

 به یاد داشته باشید که  برش های کلید در موقعیت سوم و چهارم از سمت چپ  به مرور شروع به گرفتن وضعیت شیب به پایین  درون ” گودی های ایجاد شده در اثر خوردگی فلز موجود ”  می نماید که موجب می گردد پشته پین های سوم و چهارم در این قفل  از جای واقعی خود خیلی  پایین  تر قرار گیرند.  پین های پیشران در هر دو کانال های پین همواره خیلی کمتر در خط جدایش توپی گیر خواهند افتاد. اقدام قابل ملاحظه ای برای رساندن توپی به مرحله چرخش لازم است.

شکل 33-1 : کلید با شرایط نا صحیح، کمی عقب تر از قفل خارج شده که توپی را می چرخاند.

لبه های مرزی نقطه زنی شده فلز روی تیغه کلیدی که مابین برش های اولیه اتصال ایجاد شده  اند، قادر هستند تا صرفاً مقدار کافی توان اضافی بلند کردن را داشته باشند تا این که دو پشته پین مشکل دار قفل اکنون در وضعیتی بهتر قرار گیرد  و در نتیجه امکان مناسب تری برای چرخاندن دوشاخه فراهم اورند. )

قفل های ویفری : WAFER LOCKS

دومین و رایج ترین نوع قفل، قفل ویفری است. بسیاری از قفل های ویفری به قدری ساده اند که با باز شدن مکرر از درجه اعتبار کار می افتند و به نظر می رسد بسیاری از ملاحظات در ساخت آنها نادیده گرفته شده است. غالبا می توان در باره آنها گفت:” شما فقط با استفاده از ابزار اعمال گشتاور و ابزارزنی ریک قفل باز می شود”. برخی از شرکت های تولید کننده قفل های ویفری با کیفیت خیلی بالا می سازند. شرکت ” miwa” و شرکت ” ایلی نویز لاک ” در نمونه از این دست هستند.

شکل34-1: قفل های ویفری در رایج ترین شکل استفاده امروزی

شکل35-1: قفل ویفری روی پوشش دوربین نظارتی

شکل36-1: قفل ویفری روی یک صفحه الارم

 

هشدار : اگر نیاز دارید تاسیسات حساس خود را امنیتی کنید این نوع از قفل ویفری ابزاری مناسب برای نیل به این منظور شما نیست.

 

شکل 37-1: بخش عمده قفل خودروها قفل ویفری هستند.

شکل 38-1: قفل ویفری برای تنظیم دسترسی به طبقات خاص استفاده شده در آسانسور

با اینکه تعدادی از متخصصین و پژوهشگران قفل می گویند که باز کردن قفل ویفری ساده است و فقط کافی است شما روی آن بررسی کنید و با ابزارزنی باز کنید  اما تعدادی سازنده قفل هستند که قفل ویفری با کیفیت و البته با امنیت بسیار بالا می سازند. قفل های ویفری غالباً دارای یک مکانیزم برقی هستند که یا مکمل مدار و یا قطع کننده آن است.

در این قسمت به توضیح چگونگی عملکرد  قفل ویفری و تفاوت آنها با انواع سخت افزارهای قبل می پردازیم.

کلیدهای قفل های ویفری عمدتاً با قفل های پین معلق یکسان هستند. در صورت مشاهده قفل ویفری از نمای روبرو، آنها به سختی قابل شناسایی هستند (شکل 39-1). این قفل ها به مانند قفل پین  معلق هستند که با استفاده از توپی که در امتداد یک محور می چرخد کار می کند.

اما با این حال، جنبه ای از ساختار قفل ویفری، که به طور قابل توجهی با قفل پین معلق متفاوت است، این است که قفل ویفری بلافاصله هنگامی که مکانیزم از زاویه خارج مشاهده می شود آشکار می شود.

شکل 39-1: قفل ویفری  وقتی از جلو آن را می بینید ،

این قفل ظاهری شبیه به قفل پین معلق دارد. در این قفل راه کلیدی وجود دارد که در مرکزش دارای ویژگی یک توپی است که در حین کار می چرخد.

دم بسیار بزرگ (معروف به cam) که در انتهای توپی قرار دارد به وضوح از این زاویه دیده می شود  اما ان چه که قابل مشاهده نیست، محفظه بزرگی است که توپی را احاطه کرده است.  در شکل 41-1 می بینید که چگونه محفظه  قفل ویفری تقریبا وجود ندارد. اگر این مکانیزم پین لیوانکی می بود، می بایست یک پوسته خیلی  بزرگتر شامل راهگاه پین ها، فنرها، و غیره داشته باشد.

ساخت قفل ویفری: WAFER LOCK CONSTRUCTION 

قفل های ویفری به سادگی و  ابتدایی ترین روش  مانند قفل پین لیوانک ساخته شده و کار می کنند. اکنون به چگونگی ساخت و مونتاژ عناصر متشکله و نوع تعامل انها با هم در قفل ویفری می پردازیم.

بیشتر قفل های ویفری از ادوات ارزانتری نسبت به سخت افزارهای مته خور و فرز کاری شده نظیر ریخته گری از فلزات ساده ویا تزریق پلاستیک تولید می شوند.

با آگاهی از چگونگی ساخت توپی یک قفل ویفری، طرز عمل آن نیز روشن می گردد. وقتی که توپی یک قفل ویفری در یک راه کلید قرار می گیرد، شباهت هایی با نوع جای گذاری آن با قفل پین  لیوانکی مشاهده می شود. فرز کاری در این قفل، شکل چهار گوشه بیشتری دارد  و محل استقرار پین ها نازکتر و ساده ترند.

شکل 40-1 : یک قفل ویفری که از حالت نصب خود خارج شده است.

شکل 41-1: اگر این یک قفل پین لیوانی می بود، در آن یک محفظه بزرگتر حاوی پشته ها میداشت.

شکل 42-1: محفظه قفل ویفر از یک قطعه استوانه ای تشکیل شده که دارای یک  لبه در جلوی است.

شکل 43-1: همانند اشکال6-1 تا 12- 1، مقطع قفل را تقریبا 5 میلیمتر از وجه جلو را نشان می دهد.

شکل 44-1: قفل ویفری دارای یک کانال طولانی است که از داخل بدنه ایجاد تا توپی را در خود جا دهد.

با توجه به اینکه قطعات این قفل به روش ریخته گری تولید می گردد یک فضای خالی شده اضافی نوعآ در همه اقسام این قفل از سمت جلو تعبیه شده و در سمت عقب محکم می شود.

شکل 45-1: کانال ها معمولا در دیواره های توپی ایجاد می شوند

گاهی اوقات فقط در یک یا دو مکان، اما می توانند در  بیشتر قفل های ویفری تا چهار نقطه ایجاد شوند. این کانال ها موقعیت هایی را که می توان توپی و جایی که کلید را برداشت، تعیین می کنند.

شکل 46-1:، این نمودارها مانند بدنه قفل مراحل ساخت توپی قفل ویفری را توصیف می کنند،

با توجه به اینکه توپی با تمامی محل های استقرار ویفر و فنر و…. به روش ریخته گری تولید می گردد.  این نما یک منظقه تقریبا 5 میلیمتری را از سمت جلوی قفل به سمت داخل آن نشان می دهد.

شکل 47-1: محل های استقرار ویفر به شکل مربعی و نازک در یک توپی قفل ویفری.

شکل 48-1: حتی قسمت کلید قفل ویفری بسیار مربعی و ابتدایی است.

توپی ای فرز خورده در یک قفل ویفری، اجزای گرد را در خود جای نمی دهند، (مانند پین های یک قفل سنتی)، اما در عوض،  با قطعات نازک و صاف فلزی ساخته می شوند. ..ویفرهای همنام. وسیله ای که با آن توپی قفل ویفری در بیشتر مواقع ثابت نگاه داشته می شود،  اما به آسانی و با استفاده از یک کلید برآمده از شکل و وضعیت نصب ویفرها اجازه چرخیدن دارند. ( مانند شکل 50-1)

شکل 49-1: توپی یک قفل ویفری جای داده شده درون بدنه قفل.

شکل 50-1: یک ویفر تعبیه شده در نخستین جایگاه.

فشار فنر، ویفر را به لبه بیرونی توپی فشار می دهد (از این منظر می توان گفت که  فنر ویفر را در موقعیت “پایین” نگاه می دارد.)

وقتی که قفل در حالت فعال است، ویفر با فشاربه سمت پایین از چرخش پلاک به سمت کانال “پایین تری” محفظه جلوگیری می کند. بلند کردن ویفر  باعث می شود تا کانال پایینی صاف شود بنابراین،  امکان چرخش توپی رخ می دهد. در هر حال این چرخش نمی تواند بدون تمایز و تشخیص باشد، اگر بیش از حد بلند شده باشد، لبه بیرون زده دیگر ویفر به سمت کانال”بالایی” امتداد می یابد و لذا مانع حرکت توپی و سد راه آن حرکت می شود.

کار قفل ویفری: WAFER LOCKS OPERATION

برای استقرار کلیدهایی که دارای برش با ارتفاع های متغیر در امتداد تیغه هستند، سازنده قفل هایی ویفری می سازد که دارای سوراخ مرکزی و مستطیلی در موقعیت های متنوع می باشد (شکل 51-1). بنابراین، قفل ها را می توان با ترکیبات مختلف (البته نسبتا محدود  در ترکیبات اتصال)  کلید زد. با تغییر موقعیت برش در  ویفر، درجه ای که تیغه یک کلید قطعه فلز را بر می دارد، تغییر می کند. از اینرو،  کلیدها می توانند یک سلسله برش های مجزا داشته باشند. همانند قفل پین معلق امکان تغییرات درون قفل از نظر مکانیکی بسیار متنوع است، اما، در عمل امری نادر است  برای اینکه قفل های ویفری باید تعداد زیادی گودی های اتصال بالقوه روی تیغه کلید داشته باشند. یک قفل ویفری کامل مونتاژ شده در شکل 52-1 آمده است. فقدان تغییر قابل ملاحظه در موقعیت های برش های هر کلید درون خود ویفر ها را به یاد داشته باشید.

شکل 51-1: ویفرهای مختلفی که می توان در قفل ویفر نصب کرد تا اتصال ممکن شود.

شکل 52-1: یک قفل ویفر کاملا مونتاژ شده، با برش های کلید مختلف درون پنج  ویفر تعبیه شده در توپی را نشان می دهد.

من قبلا گفته ام که بررسی و مداقه روی موقعیت cam و یا دم پشتی توپی کمی فراتر از حوصله این مقاله است. تنها ویژگی قابل توجه که پاره ای اوقات در سمت cam یا دم توپی ظاهر می شود،  یک قطعه محدود کننده چرخش است. بر خلاف قفل پین معلق که تقریبا همیشه امکان چرخیدن توپی را در هر جهتی فراهم می آورند، و صرفاً محدود است به فقط وضعیت های ممکن حرکت پیچ مهره قفل و یا رها شدن چفت و زبانه قفل و یا هر مکانیسم دیگر، تعداد زیادی از قفل های ویفری، این ویژگی را دارند که آنها را محدود به چرخش توپی در  جهتی خاص و محدود  و اندازه ای محدود غیر وابسته به  قفل نصب شده باشد و یا تکه دم آن تماس یافته باشد یا نه می کند. این قطعه سپری کوچک و سیستم شستشوی cam قفل در اشکال 53-1 تا 55-1 آمده است.  آخرین نکته در باره قفل های ویفری مربوط است به روشی که به یکی از دو دسته زیر تقسیم می شوند:

می توانند با آن روش سرویس شوند. عمده قفل های ویفری موجود در بازار به یکی از دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • قفل هایی که نمی توانند براحتی جدا و تکه تکه شوند
  • قفل هایی که قطعه دم یا cam آنها را می توان باز کرد تا توپی بتواند بعد از آن از درون بدنه بیرون بیاید.

شکل 53-1: بخش عقب قفل ویفری، نشان دهنده محدودساز چرخش توپی

شکل 54-1: وجه پشتی یک قفل ویفری، با بزرگ نمایی واشر محدودساز  توپی بریده شده

شکل 55-1: قسمت عقب یک قفل ویفر، با بزرگ نمایی قطعه محدود توپی روی بدنه

به یاد داشته باشید (خصوصا هنگام ابزارزنی که در آنجا نگرانی ذاتی عمل کننده به جاگذاشتن علائم قابل تشخیص یا  قابل توجه از نفوذش است)، نوع کمتر شناخته شده قفل ویفری است که با برداشتن پیچ عقب آن، سرویس نمی شود.

شکل 56-1: یک قفل ویفر دارای یک “ویفر کنترل” در عمیق ترین بخش توپی.

توجه کنید که برش رو به جلو در نمودار، در سمت چپ شکل،  در نقطه بسیار گود تر از حالت عادی تمرکز دارد: موقعیت ویفر کنترل، گاهی اوقات یک تولید کننده قفل ویفری قفلی را  طراحی می کند که براحتی در محل نصب از هم باز شود و حتی از روی آن کلید دوباره ساخته شود.  در قفل های ویفری قابل کلیدزنی، یک ویفر اضافی در قسمت پشتی درون توپی وجود دارد. در حالی که  اغلب ویفرها در یک قفل از یکدیگر فاصله دارند لیکن اغلب اوقات این “ویفر کنترل” با فاصله ای بیش از اندازه از حد معمول از  مابقی جدا می شود.  کلید های در اختیار اکثریت کاربران هرگز به اندازه کافی به این ویفر قفل نمی رسد تا آن را لمس کند و هرگز از وضعیت  و موقعیت  پیش فرض خود خارج نمی شود، حتی زمانی که قفل در حالت کار باشد.

در یک چنین قفل هایی با قابلیت کیدزنی، قسمت دم یا cam آن به طور مستقیم به توپی پیچ یا محکم نمی شود بلکه به سادگی با استفاده از یک  سوراخ مربعی یا شش ضلعی به هم تراز و چفت می شوند. اگر این ویفر کنترلی باشد که بالا می رود، (با استفاده از یک کلید تخصصی که نه تنها روی بسته معمولی ویفر عمل می کند بلکه به اندازه ای بلند هست تا در آخرین و عمیق ترین ویفر دست پیدا کند) سپس کل توپی آزاد می شود تا به سمت بیرون بلغزد و از بدنه خارج شود. حالا موقع آن رسیده تا با امکان ایجاد شده یک توپی ویفری متفاوت را انتخاب کرد و یک کلید کنترل مشابه را روی آن نصب کرد. اهل فن ابزارزنی باور ندارند که این ویژگی با تعداد دفعات زیاد لزوما بکار گرفته شود. با این حال، وقتی فراگیر با غلطاندن کشوی یک میز تحریر روی زمین و رساندن دست خود به عمیق ترین بخش قفل باز شود اما یکباره سوراخی ظاهر می شود یعنی مشکل بیرون جهیدن توپی که بیرون رانده شده که این یک چالش است. برخورد با این مشکل براحتی و با مقداری فشار خاص در نقطه مناسب و  بلند کردن ویفر کنترل عملی است.  می توان توپی را دوباره وارد کرد تا در موقعیت اصلی خود جابگیرد.

قفل های ویفری بهتر : BETTER WAFER LOCKS

همه قفل های ویفری آن قدر ابتدایی نیستند و بیشتر آنها (در واقع همه آنها) امنیت کمی دارند. با این  حال، چند ویژگی هست. “شین لاوسون” اشاره می کند که در زمان حضورش  در ژاپن با قفل های ویفری در منازل و ادارات آن کشور روبرو شده که ساخت شرکت های “میوا” و “ایلی نویز DUO” است. این گونه قفل ها مصارف زیادی در ژاپن دارند. ( شکل57-1)

شکل 57-1 دو جفت قفل ویفر (سمت چپ) و قفل ویفر سر هم شده  (راست) Duo  این گونه قفل ها معمولا مناسب شما نیستند.

همچنین قفل های کنترل آسانسور هستند که دارای تعداد زیادی از قفل های غیر معمول هستند. (شکل 58-1)

شکل58-1 یک قفل ویفر تولید شده توسط شرکت American Lock را نشان می دهد که به عنوان سوئیچ کنترل دور اسانسور استفاده می شود . اندازه این گونه قفل به اندازه قفل های  Duo  است که در شکل 57-1 نشان داده شده است . استفاده از این گونه قفل ها به نسبت قفل های ویفری به صورت معمول بیشتر است.

خلاصه :

در این فصل شما با اجزای درونی معمولی ترین قفل های در حال استفاده آشنا شدید. اکنون شما با دیدن، قطعات توپی قفل و قفل ویفری، قادر هستید درک مناسبی برای یافتن عیوب و ایرادات آن داشته باشید.

در فصل های بعدی به این ایرادات پرداخته تا شما بهتر بتوانید قفل مناسب خود را انتخاب کنید.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.