آنچه از در باید بدانید؟

0

مقدمه:

قبل از اشنایی با قفل و کلید باید شناخت کمی نسبت به در و انواع آن و چگونکی  کارکرد و عملکرد درها بدانیم و انتظاراتی که از در  باید داشته باشیم  را مشخص کرده و بدست آوریم. در اینجا  فقط نگاهی گذارا و کوتاه به تاریخچه در و انواع آن خواهیم داشت.

تاریخچه در

 

کهن‌ترین مدارک در باره در به حدود 700 سال پیش از میلاد و در زمان آشوریان (شاروکین) بازمی‌گردد که برای اولین بار در معماری خود از در‌های مستطیلی چوبی که روی آن آهن‌کوب شده بود استفاده نمودند.

تعریف در

واژه باب کلمه‌ای عربی است و در فارسی به‌جای آن کلمه «در» بکار می‌رود. به تخته‌های چوبی یا فلزی مستطیل شکلی گفته می‌شود که در بازه دیواره ساختمان‌ها تعبیه می‌گردد تا رفت‌وآمد به درون و بیرون ساختمان از طریق آن میسر گردد و اندازه آن از قامت یک فرد معمولی چند سانتیمتر بلندتر می‌باشد. این درها از طریق لولا به یک چهارچوب متصل هستند.

در بناهای عهد اسلام ایران هم، هر جا در با دروازه‌ای دیده می‌شود با کلاف چوبی و به شکل مستطیل بوده است.

کهن‌ترین در که از آغاز اسلام در ایران به‌جای مانده، در دروازه مهریز یزد بود.

 

سیر تحول در

انواع در

در‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند، لذا برای تهیه یک در مناسب مطالعات و بررسی‌های لازم صورت گیرد تا انتخاب مطلوب صورت پذیرد.

دسته‌بندی در‌ها باید بر اساس مکان نصب، مواد تشکیل‌دهنده و عملکرد و دیگر عوامل مؤثر صورت پذیرد که به‌طور خلاصه در ذیل عرض می‌گردد.

  • انواع در بر اساس مواد تشکیل‌دهنده: چوب، فلز، شیشه، (فایبرگلاس، PVC، پلاستیک)، در‌های ترکیبی
  • انواع در بر اساس محل قرارگیری: در‌های خارجی، در‌های داخلی، پارکینگ، مغازه و …
  • انواع در بر اساس عملکرد: در‌های کشویی، چرخشی، تاشو، گردان، کرکره‌ای، جمع شونده، محوری
  • انواع در بر اساس شیوه‌ی ساخت: در‌های تابلویی، در‌های شستشو، در‌های لوور (نورگیر کرکره‌ای) در‌های توری
  • انواع در برای ایمنی و امنیت: در‌های ضد آتش، در‌های گاوصندوقی، در‌های ضد صدا و آلودگی، در‌های محیط‌های بهداشتی، در‌های ضد سرقت و امنیتی

از میان درهای نامبرده شده درهای خارجی یا ورودی به منازل و مؤسسات بیشترین اهمیت را دارند این در‌ها اجازه ورود یا خروج را می‌دهند و امنیت را تأمین می‌کند این در‌ها علاوه بر مقاومت در برابر شرایط محیطی و مقاومت در برابر ورود عدوانی نیز باید دارای خصوصیات ویژه باشند.

چگونه باز شدن در

  • در لولایی به دو سمت بیرون و داخل
  • در کشویی، محوری (چرخشی)، داخلی، خارجی، اتوماتیک
  • در دیواری
  • در تاشو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.