ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی

0

ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی

چگونه پهپادهای شناسایی روسی ZALA به انجام وظایف در ارتفاعات منطقه نظامی شمالی کمک می‌کنند؟

وزارت دفاع فدراسیون روسیه در مورد عملکرد پهپاد ZALA در منطقه نظامی شمال صحبت کرد و تصاویری از پهپاد شناسایی ZALA در منطقه خرسون را نشان داد. در این تصاویر، اپراتورها به پرسنل نظامی کمک کردند تا کشتی‌های آبی و پیاده‌نظام نیروهای مسلح اوکراین که قصد عبور از دنیپر را داشتند، شناسایی و منهدم نمایند. به این ترتیب که آن‌ها را به‌عنوان یک هدف در نظر گرفته و پس از شناسایی موفقیت‌آمیز هوایی، توپخانه‌های دوربرد و پهپادهای Lancet به اهداف شبه نظامیان اوکراینی حمله می‌کنند.

در حال حاضر مدل شناسایی Z-16 در منطقه نظامی شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد که قادر است بیش از چهار ساعت در هوا بماند. به گفته کارشناسان، چنین تجهیزاتی امکان سازمان‌دهی نظارت مداوم بر منطقه و شناسایی اشیای استتار‌شده نیروهای مسلح اوکراین را فراهم می‌کند.

وزارت دفاع روسیه تصاویری از استفاده رزمی از پهپادهای شناسایی ZALA در منطقه خرسون منتشر کرد که در آن خدمه یک هواپیمای بدون سرنشین نیروهای هوابرد گارد بلافاصله گروهی از شبه نظامیان اوکراینی را که قصد عبور از دنیپر را داشتند، شناسایی نمود.

در وب سایت این وزارتخانه آمده است: چتربازان شناور نیروهای مسلح اوکراین که تلاش ناموفقی برای عبور از رودخانه داشتند و همچنین پیاده نظام نیروهای مسلح اوکراین که در ویرانه‌های خانه‌های ساحل مقابل مخفی شده بودند، کشف کردند. مختصات مواضع دشمن به خدمه توپخانه دوربرد منتقل شد و آن‌ها به سرعت تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای عبور از دنیپر را ناکام گذاشتند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، پهپاد ZALA برای شناسایی هوایی در عمق پدافند دشمن در ارتفاع چند صد متری طراحی شده است.

یک موتور قدرتمند و یک سیستم کنترل مدرن به پهپاد اجازه می‌دهد حتی در آب و هوای بد نیز کار کند.  دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه گفت: دوربین با وضوح بالا به شناسایی مواضع و سلاح‌های استتار شده دشمن و همچنین تمرکز نیروهای پیاده و شناورهای او کمک می‌کند.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که درگیری‌های نظامی مدرن، دیگر بدون هواپیماهای بدون سرنشین امکان‌پذیر نیست. هواپیماهای بدون سرنشین بدون تهدید اپراتورها به انجام شناسایی کمک می‌کنند. همچنین با کمک پهپاد، آتش توپخانه تنظیم می‌شود.

سرویس مطبوعاتی افزود: متخصصان وزارت دفاع دائماً در حال بهبود تجهیزات هستند تا در معرض نیروهای جنگ الکترونیک دشمن قرار نگیرند.

پهپادهای ZALA توسط شرکت روسی ZALA Aero Group (بخشی از کنسرت کلاشینکف) تولید می‌شوند. همان‌طور که در اظهارات وزارت دفاع فدراسیون روسیه آمده است، پرسنل نظامی، این دستگاه را به دلیل سازه بالا، مقاومت در برابر اثرات جنگ الکترونیک (EW)، حداکثر سهولت تعمیر و نگهداری و زمان قابل توجه پرواز ارزش‌گذاری می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم این پهپاد، موتور الکتریکی آن است. چرا که این موتور، گرما تولید نمی‌کند و همین ویژگی باعث شده به‌طور قابل توجهی امکان شناسایی پهپاد توسط دشمن کاهش یابد.

ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی-1
ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی-1

چگونه کلاشینکف در حال بهبود هواپیماهای بدون سرنشین برای سربازان پدافند هوایی است؟

کانسر کلاشینکف به متخصصان وزارت دفاع روسیه جدیدترین پهپادهای Karakurt و SKAT 350 M را نشان داد.

این پهپادها در عرض چند ثانیه تا ارتفاع چند صد متری بالا می‌روند و به سمت مواضع شبه‌نظامیان حرکت می‌کنند.  این هواپیما توسط یک اپراتور کنترل می‌شود که در ده‌ها کیلومتری پهپاد قرار دارد.

آنها نشان دادند که با کمک این تجهیزات، پرسنل نظامی روسیه به‌طور مرتب تلاش‌های گروه‌های خرابکاری و شناسایی دشمن (DRG) را برای به دست آوردن جای پایی در جزایر دلتای دنیپر و عبور از ساحل آن ثبت می‌کنند.

کنترل جزایر در منطقه خرسون توسط واحدهای تفنگ‌داران دریایی ناوگان شمالی انجام می‌شود که برای افشای سریع نقشه‌های دشمن و جلوگیری از فرود، پایگاه‌های نظامی ایجاد کردند. در این عملیات، «کلاه‌های سیاه» توسط خدمه پهپاد ZALA  کمک می‌شوند و از وضعیت اطراف مطلع می‌گردند.

اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین ZALA همچنین در حال افزایش آگاهی در میان توپچی‌ها هستند.  به گفته وزارت دفاع روسیه، آن‌ها عمدتاً با واحدهای مجهز به اسلحه‌های یدک شده با کالیبر بزرگ 2A36 Giatsint-B  که قادر به شلیک در برد 20 کیلومتر یا بیشتر هستند، کار می‌کنند.

در منطقه NWO، پهپادهای ZALA اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خدمه پهپادهای تهاجمی لانست قرار می‌دهند که توسط گروه Zala Aero ساخته شده است.  اهداف این پهپادها اغلب توپخانه‌های خودکششی و یدک‌کش، ایستگاه‌های رادار، تانک‌ها و سایر خودروهای زرهی هستند.

همان‌طور که در اظهارات وزارت دفاع روسیه آمده است، خدمه هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی ZALA به شکل ماهرانه‌ای نزدیک شدن لانستس به اهداف را تصحیح کرده و نتیجه حملات را ثبت می‌کنند.

پهپادها از همان ابتدای عملیات به‌طور ویژه و فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانسته‌اند خود را به عنوان وسیله‌ای ضروری برای شناسایی و تنظیم آتش و همچنین هدایت و تشخیص آسیب به خودروهای زرهی نیروهای مسلح اوکراین توسط مهمات پرسه‌زن لانست ثابت نمایند. همچنین این اداره تأکید کرد در پایان ماه آوریل، وزارت دفاع روسیه، اطلاعاتی در مورد تعامل موفقیت‌آمیز خدمه ZALA و Lancet در انهدام تانک آبرامز نیروهای مسلح اوکراین در جهت Avdeevsky منتشر می‌کند.

ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی-2
ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی-2

همان‌طور که فرمانده یک جوخه ویژه با علامت تماس ایگلا به خبرنگاران گفت، شکار تانک سه روز طول کشید. در تمام این مدت، با وجود عملکرد فعال سیستم‌های جنگ الکترونیک نیروهای مسلح اوکراین، پهپادهای ZALA به‌طور مداوم در هوا بودند.

چگونه یک ماژول کنترل جدید، قابلیتهای پهپادهای FPV روسیه را افزایش می‌دهد؟

به گزارش RT، متخصصان روسی یک ماژول کنترل جدید ایجاد کرده‌اند که برد استفاده از پهپادهای روسی FPV را تا 20 کیلومتر افزایش می‌دهد. در این ارتباط یک نظامی توضیح داد:

«من مجبور بودم زیاد پرواز و مشاهده کنم.  آبرامز هرگز در یک مکان نبود، دائماً موقعیت شلیک را تغییر می‌داد یا برای سوخت‌گیری به منطقه عقب سفر می‌کرد… در روز مورد نظر، خیلی زود بلند شدیم و هدف را پیدا کردیم. در باد به هدف نزدیک شدیم و خوشبختانه به آن اصابت کردیم. این سرباز توضیح داد: اگرچه کار ما طولانی و پر زحمت بود، اما خوشبختانه نتیجه داد.»

در اوایل ماه مه، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که کار دقیق اپراتورهای ZALA و Lancet تیپ دریایی گروه نیروهای وستوک، امکان اصابت هویتزر آمریکایی M777 و تانک لئوپارد آلمانی را فراهم کرد.

همان‌طور که در کانال تلگرامی گروه Zala Aero می‌گویند، در سه ماهه اول سال جاری، «تعداد استفاده‌های منتشر شده آشکار از مهمات پرنده لنست از تعداد 150 عدد گذشته است» و تعداد کل از آغاز SVO به 1.5 هزار رسیده است. این شرکت با استناد به جامعه متخصص روسی LostArmour که در حال شمارش تلفات تجهیزات نظامی در جریان یک عملیات ویژه است، چنین ارقامی را ارائه می‌دهد.

«محصولات 51 و 52 اصلاحات – RT، همراه با پهپادهای شناسایی Zala، به‌طور فعال در منطقه عملیات نظامی ویژه در طول کل خط نبرد – از گروه Dnepr در منطقه Kherson گرفته تا گروه Sever که اخیراً ایجاد شده است، استفاده می‌گردد. در مرز روسیه در مناطق بلگورود، کورسک و بریانسک.

به گفته سازنده، پهپاد شناسایی Z-16 از خانواده ZALA در منطقه نظامی شمال استفاده می‌شود. مطابق با طراحی آیرودینامیکی « بال پرواز» ساخته شده و در خط تولید این شرکت، محبوب‌ترین شده است.

پهپاد شناسایی از یک تأسیسات پنوماتیک پرتاب می‌شود.  حداکثر وزن آن 10.5 کیلوگرم، زمان پرواز بیش از 4 ساعت و برد ارتباطی آن بیش از 75 کیلومتر است.

ظرفیت حمل Z-16 امکان نصب تجهیزات اضافی را برای «تجزیه و تحلیل جامع سطح زیرین» در هواپیما فراهم می‌کند.  اپراتور پهپاد تصاویر ویدئویی دقیق را در زمان واقعی دریافت می‌کند.

ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی-3
ویژگی‌های خاص پهپادهای شناسایی روسیه در شرایط جنگی-3

ویژگی‌های Z-16 از سازنده © ZALA AERO GROUP

 

از مزایای پهپاد Zala Aero Group می‌توان به ماژول ناوبری و ارتباطی هوشمند، مقاومت در برابر تداخل رادیویی، نویز کم و سطح پراکندگی مؤثر کم (ESR) اشاره کرد. علاوه بر این، این پهپاد مجهز به سیستمی برای «جستجو و شناسایی اشیا با حالتی برای انتخاب اهداف اولویت‌دار» است.

چگونه نیروهای روسی از هواپیماهای بدون سرنشین Eleron برای محافظت در برابر خرابکاری استفاده می‌کنند؟

 نیروهای مسلح روسیه برای اولین بار از پهپاد شناسایی Eleron-7 در رزمایش شناسایی گروه‌های خرابکار در منطقه استقرار موشک استفاده کردند.

سایت گروه Zala Aero می‌گوید: «این مدل می‌تواند به یک دوربین فیلم‌برداری و یک تصویرگر حرارتی با وضوح بالا مجهز شود، همزمان عکس‌برداری هوایی با دقت بالا انجام دهد، به‌عنوان تکرارکننده کار کند، اشیا و مختصات مشاهده را تعیین نماید، اطلاعات را جمع‌آوری، پردازش و گردآوری کند».

همچنین نسخه اصلاح شده‌ای از پهپاد به نام ZALA Z-16-5G قابلیت‌های گسترده‌تری دارد. این پهپاد مجهز به نیروگاه هیبریدی است که زمان پرواز تضمینی بیش از 12 ساعت را فراهم می‌کند؛ در نتیجه پهپاد قادر است تا فاصله 1000 کیلومتری از نقطه شروع را بپیماید.

یکی دیگر از پهپادهای شناسایی که توسط Zala Aero Group ساخته شده، مدل Z-20 است.  این پهپاد قادر است بیش از 6 ساعت در هوا بماند و در فاصله بیش از 100 کیلومتری اپراتور عمل کند.

همان‌طور که سرگئی توکاچ، مدیر کل دفتر طراحی  AviaNovation، کاندیدای علوم فنی، در مصاحبه با RT اشاره کرد، Zala Aero Group  در ساخت پهپادهای رزمی به نتایج برجسته‌ای دست یافته است. استفاده گسترده آن‌ها در منطقه نظامی شمالی امکان شناسایی مؤثر در طول ده‌ها کیلومتر و شکست سریع دشمن از جمله با استفاده از Lancets را فراهم می‌کند.

هواپیماهای بدون سرنشین گروه Zala Aero ثابت کرده‌اند که یک ابزار شناسایی ساده و قابل اعتماد هستند.  طراحی آیرودینامیکی و نیروگاه‌های بسیار قدرتمند، امکان مشاهده طولانی‌مدت را فراهم می‌کنند. توکاچ توضیح داد که اگر آن‌ها را به‌طور متوالی به هوا پرتاب کنید، می‌توانید شناسایی شبانه‌روزی منطقه را سازماندهی نمایید.

همان‌طور که ماکسیم کندراتیف، رئیس مرکز آموزش بین‌المللی هوانوردی بدون سرنشین در گفتگو با RT خاطرنشان کرد، استفاده از پهپادهای گروه Zala Aero امکان وارد کردن ضربات حساس به نیروهای مسلح اوکراین را فراهم می‌کند.  به گفته وی، با در نظر گرفتن تجربیاتی که قبلاً به دست آمده، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک واحدهای نیروهای مسلح روسیه به پهپادهایی مجهز شوند که از استقلال و ظرفیت حمل بار بالاتری برخوردار هستند.

SVOبه خوبی نشان داده است که پهپادهای شناسایی برای نظارت مداوم زمین، کشف مواضع استتار شده و ردیابی اهداف فردی مانند MLRS غربی، تانک‌ها و اسلحه‌های خودکششی چقدر مهم هستند و البته فرایند بهبود این تجهیزات بدون سرنشین همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 الکسی زاکواسین

منبع:

 https://russian.rt.com./russia//article

ترجمه: اندیشکده صنعت امنیت آصام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.