پروژه QStar دقیقا چیست؟

0

پروژه QStar دقیقا چیست؟

اخیرا شرکت OpenAI در حال کار کردن روی کلان پروژه ای بسیار مهم در موضوع هوش مصنوعی است. آنها این پیشرفت را QStar نام گذاری کرده اند. این پروژه ممکن است جهشی بزرگ به سوی هوش مصنوعی عمومی یا AGI باشد. تا جائی که حتی ایلان ماسک اذعان کرده است این نوع ابرهوش قادر خواهد بود چنان تحولی ایجاد کند که در صورت محقق شدن آن، احتمالا پول اهمیت خود را از دست خواهد داد.

اظهارات ایلان ماسک چنان با اهمیت تلقی شد که حتی مباحثی از تعطیلی OpenAI مطرح گردیده است. با این وجود برخی کارشناسان فکر می کنند توانمندی هوش مصنوعی هنوز بسیار دورتر از آنچه امروزه از آن صحبت می شود؛ قرار دارد.

پروژه QStar دقیقا چیست؟

QStar یک سامانه ی جدید هوش مصنوعی است که قادر به حل پیچیده ترین مسائل ریاضی است. در نگاه نخست شاید این موضوع خیلی مهم به نظر نیاید اما در صنعت هوش مصنوعی گامی بسیار بزرگ بوده و قدمی بلند به جلو محسوب می شود.

اما پروژه ی QStar فقط درباره ی ریاضیات نیست. بلکه نمونه ایی از یک جهشی بزرگ به سوی بالاتر بردن توانمندی هوش مصنوعی است تا قادر گردد همچون انسان ها بیاندیشد و یاد بگیرد.

بنابراین پیامدهای چنین هوش مصنوعی را می توان گسترده تر از حل نمودن مسئله های ریاضی دانست. زیرا در این صورت حوزه این فناوری تا مرزهای مکانیک کوانتوم و کشف مواد جدید نیز امتداد خواهد یافت.

اطلاع از قدرتمند بودن این فناوری، موجب گردیده هشدار هایی از سوی اندیشمندان صادر شود که هوش مصنوعی نهایتا می تواند بشریت را تهدید کند.

پروژه QStar دقیقا چیست؟

علی ایحال QStar گامی سرنوشت ساز به سوی هوش مصنوعی عمومی است.

به نظر می رسد ماکروسافت در شرکت OpenAI نیز سرمایه گذار عمده در پروژه ی QStar باشد.

با این وجود گروه توسعه دهنده QStar می کوشند از هم راستا بودن این پروژه با ارزش های انسانی و کاربردش به نفع جامعه بشریت اطمینان حاصل کنند.

برغم این حساسیت، پرسش های بسیاری در مورد فناوری QStar مطرح است از جمله:

-توسعه ی QStar برای آینده ی هوش مصنوعی چه سودی می تواند داشته باشد؟

– OpenAI چگونه بین نوآوری و ملاحظات اخلاقی توازن ایجاد خواهد می کند؟

– بازیگران اصلی حوزه ی فناوری همچون ماکروسافت چه نقشی در توسعه ی هوش مصنوعی عمومی به عهده خواهند داشت؟

لطفا نظرات خود را در زیر همین فیلم برای ما بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.