پهپاد مینیاتوری هورنت سیاه

0

پهپاد مینیاتوری هورنت سیاه

تاریخچه:

نزدیک به 30 سال است پرنده های بدون سرنشین نحوه جنگیدن در نبردها را دستخوش تغییر کرده اند. از اولین زمان به کارگیری موفقیت آمیز این نوع ریزپرنده ها در جنگ اول خلیج فارس، اینان جایگاه خود را در میدان های نبرد تثبیت کرده اند.

گفته می شود پرنده پهپاد مینیاتوری هورنت سیاه نانو اولین بار توسط سربازان تیپ شناسایی ارتش انگلیس در کمپ شورابک (کمپ باستیون سابق) افغانستان استفاده شده است. نیروهای خط مقدم حاضر در عملیات Herrick در افغانستان، هورنت سیاه را به منظور پرواز به داخل قلمرو دشمن و تهیه ی ویدئو و عکس های ثابت به خدمت گرفتند. این پهپاد بین سال های 1394 و 1395 شمسی  از خدمت در ارتش کنار گذاشته شد. هر چند تعداد این ریزپرنده ها تا سال 1392 در ارتش انگلیس 324 پهپاد هورنت سیاه بوده  است. علاوه بر این در سال 1393 شمسی، مرکز توسعه و مهندسی پایگاه نظامی شهر Natick در ایالت ماساچوست آمریکا پس از بررسی پهپادهای مقیاس کوچک موجود در بازار،  پهپاد هورنت سیاه مدل PD100 را به عنوان بخشی از طرح وسیله ی شناسایی و جاسوسی کوچک و قابل حمل در جیب لباس نظامی سربازان، انتخاب نمود. با این وجود قدرت های جهانی از ایالات متحده گرفته تا هند و چین همیشه به دنبال کسب فناوری های جدیدی هستند تا بتوانند  در آسمان  برتری داشته باشند.

پرنده پهپاد مینیاتوری هورنت سیاه نانو

باید توجه کنیم وقتی نوبت به بررسی پهپادها می رسد نباید همیشه تصور کنیم که پهپادهای بزرگتر بهتر هستند زیرا پهپادهای بزرگ همیشه در مناطق جنگی پروازشان مستلزم وجود باندهای پرواز است که این موضوع با شرایط جنگی، سازگار نیست. از سوی دیگر سربازان و ارتشیان  همواره به دنبال راهی برای کاهش وزن تجهیزات همراه خود هستند.

مهمتر از همه قدرت مانور و قابلیت پرواز پنهان غیر آشکار، 2 قابلیت پهپادهای پایشگر هستند که با اندازه ی پهپاد نسبت معکوس دارند.

یک شرکت نروژی با پهپاد هلیکوپتر مینیاتوری هورنت سیاه نانو همه ی این مشکلات را حل کرده باشد.

مشخصات پهپاد مینیاتوری هورنت سیاه نانو

– این پرنده 16 گرم وزن و طولی کمتر از 10 سانتیمتر دارد.

– پهپاد بلک هورنت به نیروهای مسلح امکان رصد تهدیدهای بالقوه را می دهد.

– این پرنده ی کوچک هدایت پذیر از دور به حفظ جان سربازان خط مقدم کمک می کند.

– این پهپاد بسیار کوچک در ماموریت های خطیر عملیاتی به نیروهای مسلح پشتیبانی تجسسی، پایشی و شناسایی ارائه می دهد.

– این پهپاد به مکان های دوردست دسترسی پیدا کرده و در میدان نبرد اطلاعات جمع آوری می کند.

پهپاد هورنت سیاه توسط شرکت ProxyDynamics نروژ در  سال 1386 شمسی تولید شده است و نیروهای مسلح ایالات متحده، فرانسه، انگلیس، آلمان، استرالیا، ترکیه، نروژ، هلند و هند آن را به خدمت گرفته اند.

این پهپاد پیش از ورود به مرحله ی تولید انبوه، در سال 1390 مورد آزمون قرار گرفته  و با موفقیت همه آزمایشات را پشت سر گذاشته است.

چرا ارتش ها به این پهپاد هورنت سیاه علاقه دارند؟

آشکارترین تفاوت بین پهپاد هورنت سیاه نانو و پهپادهای سنتی همچون گلوبال هاک، یا همان فرشته مرگ MQ-9 و نیو لویال وینگ من، اندازه ی این پهپادها است.

شرکت ProxyDynamics نروژ که پهاد هورنت سیاه را تولید می کند، ماموریت خود را اینگونه تعریف کرده بود که کوچکترین و پیشرفته ترین پهپاد دنیا را طراحی و تولید نموده و به فروش برساند.

با اندازه ای کمی بیشتر از انگشت یک سرباز که اینگونه پهپادها دارند، به نظر می رسد اینان وعده ساخت هلی کوپتر مینیاتوری بدون سرنشین را محقق نموده باشند.

البته اندازه ی کوچک این دسته از پهپادها خود بخود به معنای وزن کم آنان نیز می باشد. این ویژگی باعث رضایتمندی سربازان در حال جنگ بروی زمین شده است.

سربازانی با محموله ای از مهمات، جلیقه ی ضد گلوله و ادوات دیگر، که معمولا مجبور هستند تجهیزاتی به وزن بیشتر از 27 کیلوگرم را با خود حمل می کند. و طبق برخی گزارشات گاهی وزن محموله های همراه به 45 کیلوگرم هم نزدیک می شود. بنابراین این واقعیت که همه ی این تجهیزات تا میدان نبرد حمل می شوند تاثیری بر کاستن از وزن باری که هر سرباز حمل می کند، ندارد. به هر حال، با هورنت سیاه سربازان بدون اینکه بر وزن تجهیزاتشان افزوده شود، ابزاری ارزشمند در اختیار دارند.

اندازه و وزن پهپاد هورنت سیاه

شاید قابل باور نباشد بدانیم اندازه ی هورنت سیاه بیش از حد مناسب و کوچک است. این اندازه ی کوچک به پهپاد امکان به انجام رساندن ماموریت هایی را می دهد که همتایان سنتی اش قادر به انجام آنها نیستند. به عنوان مثال، در حالی که توانایی حمل بار به اندازه پهپاد فرشته مرگ MQ9A را ندارد، ولی پهپاد نانو هورنت سیاه در نقش پایشگر هوایی انفرادی، وسیله ای بی مانند است زیرا:

– طول این پرنده 10 سانتیمتر و پهنای پروانه آن 12 سانتیمتر است.

– وزن آن با احتساب دوربین های پایشی اش 16 گرم است.

– وزن کل سیستم با احتساب صفحه ی نمایشگرش کمتر از 1 کیلوگرم می باشد.

ویژگی های پهپاد هورنت سیاه

– این گونه پهپاد می تواند به آسانی از کف دست یک سرباز بلند شده و پرواز نماید.

– برای به پرواز درآوردن پهپاد هورنت سیاه، نیازی به ایجاد سکوی پروازی در منطقه ای وسیع وجود ندارد.

– این پرنده همچنین می تواند به پرواز خود در مسیرهای تنگ همچون دالان ها ادامه دهد. و این ویژگی می تواند این قابلیت را به هر سرباز بدهد تا در هر مکانی که نیاز باشد تقریبا به طور آنی  پرواز کرد و اطلاعات را جمع آوری کند.

با این ویژگی ها هر سرباز میتواند یک پرنده ی بدون سرنشین در اختیار داشته باشد.

طراحی پهپاد هورنت سیاه

– پوسته ی هورنت سیاه از یک پلاستیک مستحکم قالب گیری شده است.

– شکل آیرودینامیکی این پهپاد فوق کوچک بادهای قوی را تاب می آورد.

– سه دوربین پایشی در دماغه ی این پهپاد فوق کوچک به صورت پنهانی تعبیه شده اند.

– سیستم کامل هورنت سیاه 2 پهپاد و یک ایستگاه زمینی را شامل می شود.

علاوه بر اینها هورنت سیاه با یک دوربین قابل چرخش الکترواپتیکی نصب می شود که قادر است عکس هایی ثابت و همچنین ویدئوهای پخش مستقیم تهیه نماید که روی یک وسیله ی دستی و قابل حمل پخش می شوند.

با استفاده از دکمه های کنترلی ایستگاه زمینی می توان دوربین را با هدف دستیابی به تصویر واضح تر زوم کرد.

سیستم خلبان خودکار تعبیه شده در هورنت سیاه، اپراتور را قادر می سازد که پرنده را در 2 حالت به کار بگیرد.

این پهپاد را می توان به طور مستقیم به کار گرفت یا اینکه می توان بنحوی برنامه ریزی اش کرد که یک مسیر از پیش تعریف شده را با استفاده از سیستم جی پی اسی که درونش نصب شده، بپیماید.

دیتا لینک دیجیتال این پهپاد به اپراتور اجازه می دهد پرنده را در محدوده ی 100 متری دید چشمی کنترل نماید.

بخش نیروی الکتریکی هورنت سیاه، با یک باتری بسیار کوچک قابل شارژ تجهیز شده است. باتری طوری طراحی شده است که هر دو پروانه ی افقی و عمودی نصب شده روی پرنده را بچرخاند. این باطری همچنین می تواند نیروی لازم برای پرواز هورنت سیاه با سرعت 10 متر بر ثانیه با مداومت پروازی حداکثر 25 دقیقه را فراهم کند.

علاوه بر اینها هورنت سیاه نانو، با یک وسیله شبیه به جوی استیک توسط اپراتور روی زمین هدایت می شود. فناوری به کار رفته در این پرنده اپراتور را قادر می سازد که در محدوده ی حداکثر 1000 متری کنترلش نماید.

ایستگاه زمینی هورنت سیاه، امکان نقشه ریزی، اجرا و تحلیل را به اپراتور سیستم ارائه می دهد. ایستگاه زمینی ارتباطات نمایشگر و ارتباطات هدایتی پرنده را شامل می شود.

قیمت پهپاد هورنت سیاه

وبسایت خبری فناوری های آینده GizmoCrazed گزارش کرده است که قیمت یک واحد کامل از این پهپاد 195 هزار دلار است. در حالی که طبق یک گزارش نیروی هوایی ایالات متحده قیمت یک پهپاد فرشته MQ9A بالغ بر 16 میلیون دلار است. بنابراین هورنت سیاه نمایانگر صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها به عنوان پهپاد جایگزین در ماموریت های شناسایی و دیده بانی انفرادی است.

نتیجه:

پهپاد مینیاتوری هورنت سیاه برای ایفای نقش موثر شناسائی در ارتش ایالات متحده و بهینه سازی های بیشتری از جمله؛ پیکربندی جدید دیتا لینک، افزودن دید در شب و بهبود قابلیت های راهبری مورد نیاز بودند.

در اواسط اسفند سال 1393 هورنت سیاه توسط نیروهای ایالات متحده مورد آزمایش قرار گرفت. شرکت ProxDynamics مدل PD100 را با نمایه های ارتقا یافته در خرداد سال 1394 شمسی برای استفاده آزمایشی توسط نیروهای ویژه عرضه نمود. تا سال 1394، هورنت سیاه توسط تیم های عملیات ویژه ی نیروی دریایی ایالات متحده به خدمت گرفته شدند.

اگرچه ارتش بر اساس طرحش موسوم به “سنسورهای حمل شونده توسط سربازان” یا (SBS) به دنبال یک مینی پهپاد برای جوخه های انفرادی می گشت، پهپاد دست ساز هورنت سیاه برای به خدمت گیری در تعداد زیاد، بیش از حد گران به نظر می رسد. قیمت هر واحد از این پرنده به 195 هزار دلار می رسد.

کوته سخن آنکه، اندازه ی کوچک این پهپاد، مانع عملکردش در شرایط میدان نبرد نیست. با در نظر گرفتن توانمندی، قیمت موجه در مقایسه با قابلیت ها و کاربری آسانش، ارتش؛ توسعه هورنت سیاه را برای استفاده در میدان های نبرد دنبال می کند. در حالی که فناوری پهپادهای فوق کوچک برای اهداف جاسوسی سابقه ای طولانی دارند، هورنت سیاه نانو سرانجام به هدفی که طرف های بسیاری برای مدت های طولانی آن را دنبال می کرده اند دست یازیده است.

 

ترجمه شده در اندیشکده ی آصام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.