پهپاد یا پرنده مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -1

0

پهپاد یا پرنده های مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -1

بنام خدا

پرنده هدایت پذیر از دور یا به اختصار (پهپاد) UAV: Unmanned Aerial Vehicle که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می گویند، نوعی هواگرد هدایت پذیر از راه دور بدون خلبان می باشد .این نمونه از هواگرد ها در صنعت هوایی کشور وظیفه انجام بسیاری از ماموریت های ویژه را به عهده دارند که شامل ماموریت های نظامی و غیرنظامی می شوند.

امروزه پهپادها به بحث داغ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند و شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی این ابزار تکنولوژی هستند. برخی شرکت‌ها در صدد هستند تا روی کنترل و بهبود سیستم ناوبری این ابزارهای مفید کار کنند و برخی دیگر نیز ایده‌های جدیدی برای کاربردهای بیشتر آن در سر دارند. با توجه به کاربردهای مفید پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود.  همچنین با گسترش و پیشرفت تکنولوژی در کشور ، شاهد استفاده از این پهپادها در صنایع مختلف می باشیم که کمک های بسیار مهمی در صنایع کشاورزی، نقشه برداری هوایی، حراست  و امنیت مناطق حساس، پالایشگاه ها و… کرده اند.

بر همین اساس قصد داریم تا در سلسله گزارشاتی  به شناخت دقیق تری از  پهپادهای غیر نظامی بپردازیم

کاربرد پهپادهای Micro و Mini

کاربردهای متنوعی برای این نوع پرنده‌ها به شرح زیر وجود دارد:

1- عکاسی و تصویربرداری:

  • تصویربرداری و عکاسی از سکوها و اسکله‌های نفتی، نفتکش‌ها، کشتی‌ها و شناورهای عملیاتی؛
  • تصویربرداری و عکاسی از کارخانه‌های صنعتی و تولیدی برای معرفی و تبلیغ؛
  • تصویربرداری و عکاسی از پروژه‌ها و فعالیت‌های نفتی در خشکی و دریا؛
  • تصویربرداری و عکاسی از پروژه‌های سدسازی در مناطق صعب‌العبور یا کوهستانی؛
  • تصویربرداری و عکاسی و کنترل هوایی مناطق حفاظت‌ شده حیات وحش حیوانات؛
  • تصویربرداری و عکاسی از مسابقات مختلف ورزشی؛
  • تصویربرداری و عکاسی در صنعت نمایش، مستندسازی و فیلم‌های سینما، تلوزیون، ویدئویی و… ؛
  • تصویربرداری و عکاسی از ساختمان‌های در حال ساخت و پروژه‌های عمرانی؛
  • تصویربرداری و عکاسی از مراکز تجاری، همایش‌ها، مزارع و کشتزارها و …؛
  • و همچنین در زمان بحران مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی، امداد و نجات.

2- پست و حمل و نقل کالا؛

3-  فتوگرامتری و نقشه‌برداری؛

4- کشاورزی؛

5- مرزبانی و دیده‌بانی؛

6- ارسال دارو و آذوقه به مناطق صعب‌العبور؛

7- حمل‌ و‌ نقل در آینده (خودروهای عمود پرواز)؛

8- گشت پلیس و کنترل ترافیک؛

9-‌ جنگل‌بانی؛

10- بازرسی خطوط انتقال نیرو؛

11- امداد و نجات؛

12- پهپادهای خبرنگار (یکی از کاربردهای مورد توجه پهپادها، بهره‌گیری از این فناوری برای جمع‌آوری اطلاعات و ثبت تصاویر از حوادث طبیعی و به طور کلی مکان‏هایی است که امکان حضور انسان‏ها وجود ندارد یا با خطرات زیادی همراه است)؛

13- تحقیق و پژوهش؛

14- نقشه‌برداری و ساختمان‏سازی.

15- …

انواع پهپادها

پهپاد، گونه‌ای هواگرد هدایت‌پذیر از راه دور بدون سرنشین با هدایت کنترلی است. پرواز پهپادها ممکن است تحت کنترل از راه ‌دور توسط یک خلبان، یا با درجات مختلفی از خود مختاری، مانند کمک خلبان خودکار (Autopilot)، تا هواپیماهای کاملاً خودمختار که هیچ جایی برای مداخله انسانی ندارند و بدون نیاز به هدایت انجام می شود. پهپادها را می‌توان به روشی دیگر هدایت کرد؛ به این شکل که از قبل نقاطی برای آنها انتخاب کرد و پهپاد روی این نقاط حرکت می‌کند و عملیات انجام می‌دهد.

پهپادها بسته به کارایی و کاربرد، قابلیت حمل و نقل، مکانیزم پروازی، ماموریت و پیکربندی متفاوتی که دارند؛ قابلیت این را خواهند داشت که در داخل کشور تولید شوند و مورد استفاده قرارگیرند.

پهپادها به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

پهپادهای افق پرواز

گونه‌ای از پهپاد است که برای عملیات اطلاعات، نظارت، شناسایی، یافتن هدف و امداد رسانی با مداومت پروازي بالا و سقف پروازي متوسط مي باشند که در صنایع نظامی، تصویر برداری، کشاورزی و … مورد استقاده قرار می گیرند و همچنین می‌تواند مهمات هواگرد نظامی از جمله بمب‌ها، موشک ‌های متعارف و هدایت ‌شونده ضدتانک برای استفاده در حمله پهپادی حمل را کنند. این پهپادها معمولاً هم زمان با عملیات، در کنترل کاربر انسانی با سطوح مختلف دارای عملکرد خودکار هستند.

پهپادهای عمود پرواز

برخاست و فرود عمود  Vertical Take off and Landing پهپاد  از ویژگی  خاص آن است و به اختصار VTOL که به آن پهپاد عمود پرواز می‌گویند خوانده می شود.

این نوع از پهپادها می‌تواند بدون نیاز به باند فرودگاه به صورت عمودی از زمین بلند شده، در یک نقطه از هوا شناور گردد؛ و به صورت عمودی فرود بیاید. پهپاد های عمود پرواز با توجه به ساختار شکلی و پیکربندی که دارند سرعت زیادی ندارند و حتی می توانند در هوا معلق بمانند و بسته به موتور و باطری هایی که دارند می توانند برد پروازی و مدت پروازی متفاوتی داشته باشند و بسته به  قدرت موتور و سازه آن، می توانند محموله ای نیز حمل کنند.

یکی از مزیت های خیلی مهم پهپادهای عمود پرواز، عدم نیاز به باند فرودگاه جهت نشست و برخاست می باشد که برای خیلی از ماموریت هایی که وجود دارد؛ مناسب است.

یکی دیگر از مزیت های پهپادهای عمود پرواز، توانایی تغییر مسیر آنها می باشد، به طوری که محیط و فضای زیادی برای دور زدن نیاز ندارد و در هر قسمت از پرواز میتواند تغییر مسیر داده و یا  دور بزند و  برخلاف پهپادهای افق پرواز که برای دور زدن نیاز به محیط و فضای زیادی دارند این نوع پهپادها میتوانند در فضای کوچک ومحدود تغییر مسیر بدهند و همین توانایی قدرت مانور هوایی پادهای عمود پرواز را بالا برده است.

پهپاد یا پرنده های مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -1

از دیگر مزیت های پهپادهای عمود پرواز، هدایت آن است که نسبت به پهپادهای افق پرواز آسانتر می باشد؛

پهپادها جدای از کاربرد نظامی، کاربردهای بسیار زیاد دیگر نیز  دارند که به انسان ها کمک فراوانی کرده اند . از جمله:

  • خبرنگاری و عکاسی
  • پژوهش و علوم طبیعی
  • تبلیغات و تحویل مرسوله
  • حمل و نقل
  • استفاده در صنعت(مانند آمارگیری، نظارت، گشت زنی و…)
  • امدادرسانی در زمان فجایع طبیعی، حوادث و اتفاقات غیر منتظره (امداد و نجات)

ادامه دارد…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.