پهپاد یا پرنده مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -2

0

پهپاد یا پرنده های مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -2

بنام خدا

در قسمت اول مختصری از معنای عبارت پهپاد و ویژگی های پروازی آن و کاربردهای نظامی و غیر نظامی  آمد. در قسمت دوم  و  در ادامه به دسته های کلی پهپادها  و نحوه پرواز برخی از پهپادهای غیر نظامی اشاره می گردد.

پهپاد یا پرنده های مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -2

پهپادهای عمود پرواز خود به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل پهپادهای سبک و سنگین هستند و عبارتند از:

  • پهپادهای سبک : به پهپاد هایی که MTO آنها کمتر از ۲۵ کیلوگرم باشد پهپاد سبک گفته می شود .
  • پهپادهای سنگین : به پهپادهایی که MTO آنها بیشتر از ۲۵ کیلوگرم باشد پهپاد سنگین گفته می شود .

مولتی روتور یک نام کلی و عام برای پرنده های چند موتوره عمود پرواز بدون سرنشین است که این پرنده ها دارای بیش از یک پیشرانه برای حرکت به سمت بالا، پایین و یا طرفین می باشند و شامل بای کوپتر دارای 2 موتور ، تری کوپتر دارای 3 موتور ، کواد کوپتر دارای 4 موتور ، هگزا کوپتر دارای 6 موتور و اوکتاکوپتر دارای 8 موتور هستند و حتی قابلیت ارتقا به بیش از 8 موتور را با استفاده از کنترل کننده های پیشرفته را نیز دارند.

 

 

نمودار دسته های کلی پهپادهای عمود پرواز
نمودار دسته های کلی پهپادهای عمود پرواز

نمودار دسته های کلی پهپادهای  عمود پرواز

Bicopter  دارای دوموتور

یک پرنده 2 موتور
یک پرنده 2 موتور

یک پرنده 2 موتور

Bicopter  می تواند ارزان ترین پیکربندی را در بین مولتی روتورها را داشته باشد و آن هم بدلیل استفاده از دو موتور و دو سروو (Servomotor) می باشد، اما این نوع از مولتی روتورها سخت ترین پلت فرم برای ایجاد پایداری در پرواز را دارا می باشند . همچنین این نوع پرنده دارای حداقل قدرت برخاست در بین مولتی روتوها نیز هستند. که آن هم بدلیل استفاده از تنها دو موتور می باشد.

نحوه پرواز پرنده 2 موتور
نحوه پرواز پرنده 2 موتور

نحوه پرواز پرنده 2 موتور

 Tricopter دارای سه موتور

تصویر یک پرنده 3 موتور
تصویر یک پرنده 3 موتور

تصویر یک پرنده 3 موتور

Tricopter  دارای سه موتور به شکل حرف “Y”در زبان انگلیسی می‌باشد که در آن بازوها معمولاً  با زاویه 120 درجه از هم قرار دارند و تری‌کوپترها گاهی اوقات می‌توانند “T” شکل هم باشند.

نحوه پرواز تری‌کوپتر

نحوه پرواز پرنده سه موتوره
نحوه پرواز پرنده سه موتوره

نحوه پرواز پرنده سه موتوره

 

 Quadcopter (دارای چهار موتور)

کوادکوپتر یا پرنده چهار ملخه، نوعی عمود پرواز است که به خاطر استفاده از چهار ملخ به‌صورت صلیبی این لقب را به آن داده‌اند. این نوع پیکربندی به پرنده امکان می‌دهد تا بتواند به‌راحتی و به‌طور مساوی در تمامی جهات حرکت کند و قدرت مانور فوق‌العاده‌ای داشته باشد. اما این پرنده بر خلاف ظاهر ساده خود بسیار پیچیده است؛ به‌طوری‌که طراحی این نوع از پرنده‌ها در کشورهای محدودی انجام می‌شود. یکی از کاربردهای پرمصرف و اشتغال‌زای این پرنده‌ها تصویربرداری و عکاسی هوایی است که توسط کوادکوپترها و به‌طور کلی پرنده‌هایی که در زیر آن‌ها دوربین تعبیه شده است، محقق می‌گردد. بسیاری از عکاسان و فیلم‌برداران با خرید پرنده‌های حرفه‌ای‌تر دارای دوربین‌های باکیفیت به عکاسی و فیلم‌برداری هوایی می‌پردازند.

از دیگر کاربردهای این پرنده می‌توان به فیلم‌برداری از زمین‌های کشاورزی، چک کردن خطوط بسیار طولانی راه‌آهن، فیلم‌برداری از یک ساختمان در حال ساخت به ‌منظور رصد میزان پیشرفت پروژه و … اشاره نمود.

دسته‌ای از کوادکوپترها، کوادکوپترهای محموله ‌بر هستند، البته طراحی و ساخت چنین پرنده‌هایی در دست بررسی است؛ اما با محقق شدن این موضوع به‌زودی بسیاری از شرکت ‌ها و سازمان‌ ها به جا به ‌جایی محموله و بارهایشان توسط پرنده ‌های مختص حمل‌ و ‌نقل یا باربری می ‌پردازند.

دسته دیگری از کوادکوپترها، پرنده ‌های ناجی هستند که به‌عنوان مثال برای رساندن کمک‌ های اولیه به مصدومان یک حادثه استفاده می‌شوند.

در قسمت بعد به دسته‌بندی کوادکوپترها و نحوه پرواز  آنها شده و اشاره ایی به کوپترهای با بیشتر از چهار ملخ می گردد.

ادامه دارد…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.