متاورس و جعل + فیلم

0

باسمه تعالی

متاورس و جعل

پدیده متاورس در واقع فرضیه ای از آینده اینترنت است که با هدست واقعیت مجازی VR و گوشی و وسایل جانبی دیگر قابل دسترسی است. ادعا می شود پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال که به نوعی می تواند نسل بعد از اینترنت باشد. واقعیت مجازی دیجیتال که کاربران در آن زندگی، کار، تحصیل  معاشرت می کنند و همیشه آنلاین هستند. کلمه متاورس از دو کلمه Meta به معنای فراتر و verse که مخفف واژه universe است، تشکیل شده است و به معنای فراتر از جهان است.

متاورس در واقع شبکه گسترده ای از محیط های مجازی همیشه فعال و آنلاین است که افراد در قالب آواتار یا به کمک عینک های واقعیت افزوده یا احتمالاً در آینده با استفاده از گیرنده هایی که مستقیماً با مغز ارتباط برقرار می کند، با همدیگر و اشیاء ارتباط برقرار می کنند. به عبارتی ترکیبی از واقعیت مجازی، بازی آنلاین چندنفره و وب گردی با تجربه جدید متاورس را تشکیل می دهند.

بعضی از فیلم های علمی تخیلی که در این زمینه ساخته شده اند عبارت است از فیلم بازیکن شماره 1 و سریال جانبی از این نوع مسایل متاورسی در خود مطرح می کنند که برای درک بهتر پدیده متاورس می توان از این فیلم ها کمک گرفت.

تصور کنید می توان روی عناصر سازنده فضای مجازی کلیک کرد یا در میانشان قدم زد و مثل سرچ گوگل در آن جستجو کرد. این همگرایی و آمیختگی جدید بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی مبتنی بر اینترنت نسل پنجم و نسل ششم، پردازش کوانتومی و پردازنده های قدرتمند است و عینک های واقعیت مجازی دریچه ورود به این دنیای جدید را باز خواهند کرد.

البته این ادعاها، مخالفینی هم دارد هیچ کس از آینده خبر ندارد امّا چیزی که مسلم است فعلاً فقط چند پلتفرم بازی ویدئویی است که زمینه متاورسی دارد و گرافیک ضعیفی هم دارد. بعضی از این پلتفرم ها عبارتند از secondlife و decenterland و sandbox.

افزایش علاقه و سرمایه گذاری در متاورس ، مرکز تحقیقات پیو و مرکز اینترنت Imagining دانشگاه الون را بر آن داشت تا از صدها متخصص فناوری بخواهند تا بینش خود را در مورد این موضوع به اشتراک بگذارند. در مجموع، 624 مبتکر فناوری، توسعه دهنده، رهبران تجاری و سیاست گذاری، محققان و فعالان پاسخ های بی پایانی به سؤالی ارائه کردند که به دنبال پیش بینی‌های خود در مورد مسیر و تأثیر متاورس تا سال 2040 بودند.

%54 از این کارشناسان گفتند که آنها انتظار دارند تا سال 2040 متاورس جنبه بسیار دقیق تر و کاملاً غوطه ورتر و با عملکرد خوب زندگی روزانه برای نیم میلیارد نفر یا بیشتر در سراسر جهان باشد.

%46 گفتند که آنها انتظار دارند تا سال 2040 متاورس جنبه بسیار دقیق تر و کاملاً غوطه ورتر و با عملکرد خوب زندگی روزانه برای نیم میلیارد نفر یا بیشتر در جهان نباشد.

از این کارشناسان خواسته شد تا پاسخ‌ های چند گزینه ای خود را در یک سؤال باز توضیح دهند که دیدگاه های آن ها را در مورد جنبه های مثبت و منفی دنیای دیجیتال آینده دعوت می‌کند. دو موضوع گسترده در آن اظهارات مکتوب پدیدار شد.

اول، بخش قابل توجهی از این کارشناسان استدلال کردند که پذیرش واقعیت مجازی در زندگی روزمره مردم تا سال 2040 حول ابزارهای واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی متمرکز خواهد شد، نه در دنیای واقعیت مجازی کاملاً فراگیرتر که بسیاری از مردم امروز آن را به عنوان «متاروس» می شناسند.

دوم، آنها هشدار دادند که این جهان های جدید می توانند به طور چشمگیری هر ویژگی و گرایش انسانی را – هم بد و هم خوب –  بزرگ تر کنند. آنها به ویژه نگرانی های خود را بر توانایی افرادی که این سیستم ها را کنترل می کنند برای تغییر مسیر، مهار یا خنثی کردن عامل انسانی و خفه کردن توانایی افراد برای خودشکوفایی از طریق اعمال اراده آزاد متمرکز کردند، و آنها نگران آزادی آینده انسان ها برای گسترش بومی خود بودند.

با توجه به اینکه مالکیت در متاورس راجع به زمین های مجازی، تجهیزات مجازی وجود دارد و توکن هایی مثل NFT به عنوان ارز رایج در متاورس استفاده می شود، لازم است بررسی شود آیا امکان جعل و کلاهبرداری در این فضا به چه میزان است. البته طرفداران بلاکچین، معتقدند به دلیل اینکه فضای متاورس روی بلاکچین توسعه داده شده است، احتمال وقوع جعل صفر است.

با این وجود به دلیل اینکه در حال حاضر پیشرفت چشمگیری در اقبال به متاورس در میان کاربران ایرانی مشاهده نمی شود، به نظر می رسد در حال حاضر حداقل تا چندسال دیگر، اولویت موضوع جعل نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.