پهپاد یا پرنده مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -3

0

 پهپاد یا پرنده های مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -3

 

در قسمت اول  اشاره ایی به معنای پهپاد (UAV) شد و  به انواع این نوع پهپادها به لحاظ نظامی  و غیر نظامی اشاره گردید.  و در قسمت دوم عملکرد سه نوع کوپتر  دو ملخ (Bicopter)، سه ملخ  (Tricopter)  و چهار ملخ (Quadcopter) معرفی گردید. در قسمت پایانی با دسته‌بندی کوادکوپترها و نحوه پرواز  آنها آشنا شده و سپس نگاهی کوتاه به کوپترهای با بیشتر از چهار ملخ (Hexacopter  و Octocopter )  می گردد.

دسته‌بندی کوادکوپترها

کوادکوپترها براساس ویژگی‌های زیر به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • دسته اول- براساس سایز و اندازه:
  • نانوکوادکوپترها: ریزترین مدل کوادکوپترها هستند.
  • میکرو/مینی‌کوادکوپترها: از نانوکوادکوپترها کمی بزرگ‌تر هستند.

این دو دسته معمولاً استفاده تجاری و کاربردی زیادی ندارند و بیشتر برای تفریح و سرگرمی ساخته و عرضه می‌شوند.

  • دسته دوم- داشتن یا نداشتن دوربین:
  • گروه اول کوادکوپترهایی هستند که دوربین ندارند و قابلیت نصب دوربین نیز بر روی آن‌ها تعبیه نشده است. این گروه از پرنده‌ها بیشتر برای بازی و تمرین استفاده می‌شوند.
  • گروه دوم کوادکوپترهایی هستند که دوربین ندارند، اما قابلیت نصب دوربین را دارا می‌باشند. این دسته از پرنده‌ها بسیار پرفروش و کاربردی هستند؛ چرا که دوربین‌های با کیفیت گوپرو، شیائومی و اسپورت‌کم به‌راحتی بر روی آن‌ها نصب می‌شود و بسیاری از کاربران در هنگام انتخاب و خرید کوادکوپتر به کیفیت دوربین توجه می‌کنند. اگر کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری بسیار حائز اهمیت باشد، خرید یک کوادکوپتر بدون دوربین و یک دوربین باکیفیت، منطقی و عقلانی به نظر می‌رسد.
نحوه پرواز کوادکوپتر
نحوه پرواز کوادکوپتر

 Hexacopter (دارای شش موتور)

پرنده شش موتوره
پرنده شش موتوره

پرنده شش موتوره

هگزاکوپترها (hexacopter) از زیرشاخه خانواده بزرگ مولتی‌روتورها می‌باشند. پرنده‌های عمود پروازی که برای مصارف گوناگون تولید می‌شوند. ساختمان و شکل بدنه آن‌ها به‌گونه‌ای است که در طراحی آن از شش موتور استفاده شده است. هگزاکوپترها با بهره‌گیری از شش موتور، جزء قوی‌ترین و پرکاربردترین پرنده‌های دست‌ساز برای پروژه‌های مهم و حساس هستند. از هگزاکوپترها برای مصارف تجاری، نظامی، تفریحی، فیلم‌برداری، عکاسی هوایی و … بهره‌برداری می‌شود.

نحوه پرواز هگزاکوپتر

نحوه پرواز پرنده شش موتوره
نحوه پرواز پرنده شش موتوره

 

 Octocopter (دارای هشت موتور)

اوکتاکوپتر چیست؟

اوکتاکوپترها (Octocopter) از زیر شاخه خانواده بزرگ مولتی‌روتورها می‌باشند. پرنده‌های عمود پروازی که برای مصارف گوناگون تولید شده و ساختمان و شکل بدنه آن‌ها طوری است که در طراحی آن از هشت موتور استفاده شده است.. اوکتاکوپترها با بهره‌گیری از هشت موتور جزء قوی‌ترین و پرکاربردترین پرنده‌های دست‌ساز برای پروژه‌های مهم و حساس هستند. از اوکتاکوپترها برای مصارف تجاری، نظامی، تفریحی، فیلم‌برداری، عکاسی هوایی و … بهره ‌برداری می‌شود.

 پهپاد یا پرنده های مصنوعی بدون سرنشین چیست و چه کاربردی دارد؟ -3

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.