استاندارد و قفل-1

0

استاندارد و قفل-1

مقدمه:

در این یادداشت به عناوین  استاندارد قفل در بریتانیا اشاره شده و  چگونگی تست حمله مقاومتی، محاسبه قفل، تست‌های بیشتری که می توان برای توانایی قفل انجام داد، می آید. سپس در قسمت بعدی با عناوین استاندارد قفل و کلید در کشورهای مختلف، نمونه‌هایی از استانداردهای قفل و کلید در برخی کشورها؛ همچنین استاندارد قفل و کلید در ایران، آزمون‌های مطرح در حوزه قفل و کلید و آشنایی  با برخی تولیدکنندگان قفل و کلید در ایران و نقش استانداردهای قفل و کلید در افزایش امنیت و کیفیت آن آشنا خواهید شد.

استاندارد و قفل-1

استانداردهای قفل

استانداردهای قفل معمولاً به میزان ایمن بودن قفل و دوام آن اشاره دارند. در بیشتر موارد مشخصات استاندارد روی قفل، کلید یا بسته‌بندی اصلی آن نمایش داده می‌شود.

در ادامه برخی استانداردهای رایج و در حال استفاده بیان شده است:

 BS3621

معمولاً به عنوان «استاندارد بریتانیا» با آرم  BSI Kitemarkیا «بیمه تأیید شده» شناخته می‌شود. این طبقه‌بندی عمدتاً برای قفل‌ها استفاده می‌گردد، اما در برخی از ضامن‌های شب با امنیت بالا نیز کاربرد دارد که می‌توان درب را با استفاده از کلید از هر دو طرف برای باز کردن آن محکم نمود. این استاندارد برای اولین بار در سال 1963 معرفی شد و تاکنون چندین بار به‌روزرسانی شده است. بنابراین ممکن است استاندارد را با سال تجدیدنظر آن ببینید. (به عنوان مثال BS3621:1980، BS3621:1998، BS3621:2007 و غیره).

 BS8621

این استاندارد جدیدتر است و شباهت زیادی به BS3621 دارد، با این تفاوت که برای باز کردن قفل از داخل نیازی به کلید نیست. این قابلیت به امکان خروج سریع در مواقع اضطراری کمک می‌کند و معمولاً برای دفاتر اجاره‌ای، آپارتمان‌ها و غیره استفاده می‌شود.

BS10621

این استاندارد چندان رایج نیست و دارای عملکرد مشابه BS3621  و BS8621 است؛ ولی نمی‌توان آن را از داخل قفل کرد، اما پس از خالی شدن ساختمان، می‌تواند از بیرون قفل شود.

 TS007

TS007 یک مشخصات فنی است. سندی که توسط فدراسیون در و سخت افزار و فدراسیون شیشه تهیه شده است. TS007 بهبود یافته BS EN1303 برای ارائه سطح بالاتری از امنیت می‌باشد. یک سیلندر 3 ستاره به‌صورت استاندارد دارای چندین لایه محافظ داخلی است و می‌تواند در آزمایش حمله سخت، مقاومت کند. معمولاً در در‌های uPVC و کامپوزیت استفاده می‌شود و دارای نشان BSI kitemark است.

برخی از قفل‌های TS007 شامل Yale Platinum و Avocet ABS هستند.

BS EN 1303

BS EN 1303 سیلندرها را برای قفل‌ها با استفاده از یک سیستم کدگذاری 8 رقمی طبقه‌بندی می‌کند.  هر رقم به ویژگی خاصی از محصول اشاره دارد که بر اساس الزامات عملکرد استاندارد اندازه‌گیری می‌شود.

 EN 1303

مشابه  اBS EN 1303 است؛ اما معمولاً قفل‌هایی با استاندارد EN 1303 فقط به‌صورت داخلی آزمایش می‌شوند یا با استاندارد مطابقت دارند، همان‌طور که BS EN 1303 به‌طور مستقل آزمایش می‌شود.

Secure SS 312

استاندارد امنیتی پیشرفته‌ای براساس  BS EN1303 که فراتر از TS007 است و توسط Sold Secure (MLA)  برای سیلندرها طراحی شده است. استاندارد Diamond دارای چندین لایه محافظ داخلی به‌عنوان استاندارد است و در یک آزمایش حمله سخت مقاومت کرده است.

 Secured by Design

Secured by Design (SBD) ابتکار پلیس بریتانیا است که از اصول «طراحی جرم» از طریق استفاده از پیشگیری از جرم مؤثر و استانداردهای امنیتی برای طیف وسیعی از کاربردها حمایت می‌کند.

 PAS 24

PAS، مخفف (Publicly Available Specification) یا (مشخصات عمومی در دسترس) و ایجاد‌شده توسط DHF (فدراسیون درب و سخت‌افزار)، استانداردی است که هر جزء مورد استفاده در مجموعه درب که آزمایش می‌شود باید با استاندارد بریتانیایی مربوط به آن قطعه مطابقت داشته باشد.

 PAS 3621

اساساً معادل BS 3621 است، اما برای قفل‌های چند نقطه‌ای .upvc

 PAS 8621

اساساً معادل BS 8621 است، اما برای قفل‌های چند نقطه‌ای .uPvc

 PAS 10621

اساساً معادل BS 10621 است، اما برای قفل‌های چند نقطه‌ای  uPvc.

 درجه CEN

CEN (هنجار اروپای مرکزی) یک سیستم درجه‌بندی است که برای قفل‌ها استفاده می‌شود و از درجه 1 (امنیت پایین) شروع شده و تا درجه 6 (حداکثر امنیت) ادامه می‌یابد و قفل‌ها بر اساس ضعیف‌ترین ویژگی خود درجه‌بندی می‌شوند.

 BS EN 12320

این طبقه‌بندی، مشابه CEN، برای قفل و اتصالات قفل با استفاده از سیستم کدگذاری 7 رقمی است.  هر رقم به ویژگی خاصی از محصول اشاره دارد که بر اساس الزامات عملکرد استاندارد اندازه‌گیری می‌شود.

تست حمله مقاومتی

مقاومت قفل در برابر حملات در دو تست مجزا انجام می‌شود. اولین بخش از تست قفل، مقاومت در برابر دستکاری است که از طریق یک مجموعه ابزار ویژه شامل موارد زیر انجام می‌شود:

  • ابزارهای اولیه مانند متر AMP و آهن لحیم‌کاری؛
  • ابزارهای پیچیده‌تر مانند ابزارهای چیدن عمومی و ماشین‌های باز کردن خودکار؛
  • ابزارهای بازشو که به طور خاص برای یک قفل مشخص طراحی شده‌اند و قفل سازها می‌توانند آن را بخرند.

سپس به قفل مقدار مقاومت M داده می‌شود.

استاندارد و قفل-1

محاسبه قفل:

ارزش مجموعه ابزار+ زمان صرف‌شده برای باز شدن قفل

مجموع موارد بالا به قفل یک «مقدار مقاومت در برابر دستکاری» M در واحدهای مقاومت (RU) می‌دهد.

بخش دوم تست قفل، مقاومت مخرب در برابر سرقت است.  این تست از یکی از مجموعه ابزارهای EN1143-1  استفاده می‌کند.

سپس مقدار مقاومت D برای قفل محاسبه می‌شود. روش محاسبه به شرح زیر است:

مقادیر اساسی همه ابزارهای مورد استفاده+ جمع وزنی از زمان صرف‌شده برای باز کردن قفل به روشی مخرب

مجموع به قفل یک «مقدار مقاومت مخرب در برابر سرقت» D در واحدهای مقاومت (RU) می‌دهد.

بنابراین یک قفل امن همیشه دارای دو مقدار RU خواهد بود که قطعاً نباید با هم مخلوط شوند.

نکته:

  • نتیجه تست قفل به شدت به توانایی‌های تیمی که تست را انجام می‌دهد بستگی دارد. یک تیم باتجربه می‌تواند آسیب‌پذیری‌های خاصی را پیدا کند. در نتیجه مقادیر RU کمتری نسبت به یک تیم آزمایشی با تجربه کمتر حاصل می‌شود.
  • مهم است که تمدید تست قفل‌ها برای آسیب‌پذیری‌های جدید انجام شود؛ چرا که ممکن است روش‌های حمله جدیدی کشف شود یا ابزار بازکننده جدیدی منتشر گردد.

تست‌های بیشتر قفل

تست‌های قفل صرفاً به حملات مقاومتی محدود نمی‌شوند و بسته به کلاس قفل، بررسی‌ها و آزمایش‌های دیگری انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • تعداد کدهای ممکن؛
  • ذخیره‌سازی داده‌های امنیتی مرتبط و رویدادهای افتتاحیه؛
  • به حداکثر رساندن ورود کدهای نادرست در یک ردیف؛
  • مقاومت در برابر جاسوسی؛
  • تست زیست محیطی و دوام.

 

ادامه دارد…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.