چگونه از هوش مصنوعی (AI) در بیومتریک استفاده می شود؟

0

چگونه از هوش مصنوعی (AI) در بیومتریک استفاده می شود؟

 

هوش مصنوعی (AI) در حال تبدیل به یک ابزار متداول در زندگی روزمره است. در صنعت بیومتریک، ISO، IEC، NIST، STQC  و سازمان‌های مختلف دیگر استانداردهای جدیدی را با امنیت بیشتر و رویکرد پایه هوش مصنوعی منتشر می‌کنند و همزمان با آن محققان، تکنیک‌های هوش مصنوعی را در روش‌های شناسایی بیومتریک امتحان می‌کنند.

در حقیقت هوش مصنوعی (AI)در زمینه بیومتریک نقش مهمی ایفا می‌کند و توانسته است این حوزه را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. در ادامه به برخی از نقش‌های کلیدی هوش مصنوعی در بیومتریک اشاره می‌کنیم و به نحوه استفاده از هوش مصنوعی در روش‌های رایج بیومتریک نگاهی می‌اندازیم.

هوش مصنوعی در تشخیص چهره

هوش مصنوعی در تشخیص چهره
هوش مصنوعی در تشخیص چهره

        پذیرش کاذب یا رد کاذب یک مشکل طولانی‌مدت با رنگ‌های مختلف پوست و ویژگی‌های مختلف صورت بود. در حال حاضر یادگیری عمیق و یادگیری ماشین در بین تولیدکنندگان برای تجزیه و تحلیل چهره بسیار مورد توجه است؛ چرا که باعث می‌شود شناسایی آسان‌تر و دقیق‌تر صورت پذیرد. DL و ML ثابت کردند که می‌توان مشکلات امنیتی پیچیده را حل کرد و به بهبود نسبت پذیرش نادرست در گروه‌های جمعیتی مختلف کمک نمود. با آموزش بیشتر، شاهد نتایج بسیار موفقی در تشخیص ویژگی‌های مختلف بیولوژیکی چهره  مانند رنگ پوست، موهای صورت و … بوده‌ایم.

هوش مصنوعی در تشخیص اثر انگشت

هوش مصنوعی در تشخیص اثر انگشت
هوش مصنوعی در تشخیص اثر انگشت

یک برنامه هوش مصنوعی از شبکه عصبی کانولوشن (CNN) برای تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کند. برخی اثر انگشت‌ها به سختی اسکن می‌شوند یا به دلیل شرایط پوستی، اثر انگشت آسیب‌دیده، جای زخم یا سطح اثر انگشت، به سختی قابل تشخیص هستند. همچنین کیفیت پایین، تصاویر قدیمی، برش‌خورده و آسیب‌دیده اثر انگشت ازجمله چالش‌های جدی در تشخیص اثر انگشت هستند.

تکنیک‌های یادگیری ماشین مانند شبکه‌های عصبی مصنوعی (ANN)، شبکه‌های عصبی عمیق (DNN)، ماشین بردار پشتیبان (SVM) و الگوریتم‌های ژنتیک (GA) نقش مهمی در ارائه راه‌حل‌های غیر معمول برای مشکلات شناسایی اثر انگشت دارند.

‌بر اساس گزارش‌های تحقیقاتی، یادگیری عمیق، به ویژه شبکه عصبی کانولوشن (CNN)، در زمینه‌های بینایی کامپیوتری و تشخیص الگو موفقیت زیادی کسب کرده‌اند، زیرا نیازی به استخراج ویژگی خاص ندارد.  یادگیری عمیق به طور خودکار ویژگی‌ها و ساختارها را توسط داده‌های آموزشی یاد می‌گیرد. این مزیت‌های CNN آن را برای کارهای مختلف در سیستم‌های تشخیص/شناسایی خودکار اثر انگشت ماهر می‌کند: از جمله تقسیم‌بندی، طبقه‌بندی، استخراج ویژگی (نقاط کوچک و نقاط منفرد)، تخمین جهت‌گیری برآمدگی و غیره.

هوش مصنوعی در تشخیص عنبیه

هوش مصنوعی در تشخیص عنبیه
هوش مصنوعی در تشخیص عنبیه

  ‌      یک تیم تحقیقاتی از یادگیری ماشین برای آموزش سیستم تشخیص عنبیه‌های افراد زنده و مرده با ایجاد یک الگوریتم و استفاده از پایگاه داده چشم افراد زنده و مرده برای آموزش استفاده کردند. آن‌ها با دقت 99 درصد فقط با یک مسئله برخورد کردند: اینکه فرد باید حداقل 16 ساعت قبل مرده باشد.

 هوش مصنوعی در تشخیص رفتار  

هوش مصنوعی توانمندی خود را در تشخیص رفتار به دقت نشان می‌دهد. وقتی که به طور سنتی برای شناسایی نیاز به لمس انسانی بیشتری است، با استفاده از DL و ML، ایجاد یک الگوی رفتاری انسانی که فرصت شناسایی را فراهم می‌کند، امکان‌پذیر می‌گردد.

هوش مصنوعی در تشخیص دینامیک ضربه زدن به کلید:

هوش مصنوعی نحوه ضربه زدن یک فرد به کلیدها، فاصله زمانی بین هر ضربه را ردیابی می‌کند و پروفایلی برای شناسایی ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی در تشخیص راه رفتن:

هوش مصنوعی سرعت راه رفتن، سرعت و نیروی G یک فرد را مشاهده می‌کند و پروفایلی برای شناسایی ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی در تشخیص گفتار:

سیستم‌های تشخیص گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی، گفتار انسان را تجزیه، تحلیل و تفسیر می‌کنند تا الگوهای صوتی و انحراف‌های فردی را شناسایی نمایند. این سیستم‌ها از شبکه‌های عصبی پیشرفته برای تشخیص تفاوت‌های ظریف در گفتار استفاده می‌کنند و از برنامه‌هایی پشتیبانی می‌کنند که از دستیارهای فعال‌شده با صدا تا ابزارهای دسترسی برای افراد دارای اختلالات گفتاری را شامل می‌شود. توانایی پردازش دقیق زبان گفتاری – سازگاری با لهجه‌ها و نویزهای مختلف – تعامل و امنیت کاربر را افزایش می‌دهد و کاربرد هوش مصنوعی را در تشخیص رفتار گسترش می‌دهد.

هوش مصنوعی در تشخیص احساسات:

هوش مصنوعی به‌طور مداوم تقلیدهای صورت و حرکات ریز ماهیچه‌های صورت را تجزیه و تحلیل می‌کند تا برخی از احساسات را دریافت کند و یک پروفایل ایجاد نماید. این نحوه استفاده از هوش مصنوعی باعث ایجاد بیشترین نگرانی درخصوص حفظ حریم خصوصی و آینده هوش مصنوعی گردید؛ به طوری که مایکروسافت و گوگل تصمیم گرفتند توسعه و پیاده‌سازی آن را محدود نمایند. با این حال فقدان استانداردها و مقررات منجر به یک طرح توسعه سایه شد.

ادامه مطلب …

چگونه از هوش مصنوعی (AI) در بیومتریک استفاده می شود؟

دنیز یورداسن، مدیر فروش آراتک بیومتریک

20 آوریل 2023

منابع: مقالات مرتبط و سایت

https://www.aratek.co/news/how-artificial-intelligence-ai-is-used-in-biometrics

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.