کلیدتراش – معرفی دستگاه ‏های جانبی کلیدسازی

0

لوازم جانبی دستگاه‏‌های کلیدتراشی کلیدسازان دارای تنوع بسیاری هست که از جمله تیغه برش دستگاه کلیدتراش و ابزارهای اندازه‏ گیری و… که برخی از این لوازم را توضیح می‌دهیم.

تکثیر کلید

امروزه یکی از متداول ترین دستگاه ‏ها در فروشگاه ‏های تجهیزات فنی و مراکز کلیدسازی، دستگاه‏‌های تکثیر و کپی کلید و متعلقات آن است. با توجه به مصرفی بودن کلید و کاربرد زیاد آن در جامعه وجود این دستگاه‏‌ها که قادر به تکثیر انواع کلید منازل مسکونی و خودرو و دیگر وسایل هستند، امری ضروری است.

در گذشته این تکثیر بوسیله دست و یا دستگاه‏‌های مکانیکی صورت می‌گرفته و هنر دست یک کلیدساز ماهر به ما کلیدی می‏ داده یک‏پارچه که با چرخاندن در قفل، آن را براحتی باز می‏‌کرده است؛ ولی امروزه با افزایش تنوع کلید و قفل ‏ها، این کار و مهارت ‏ها به نرم‌افزارها و سخت افزارهای هوشمند سپرده شده است.

دستگاه کلیدتراش دستی

دستگاه ماشین کلید تراش

این دستگاه‏‌ها برای برش منحصربفرد یک کلید استفاده می‌‏شود و مدل‏ ها و انواع گوناگونی دارد که معمولاً هرکدام برای برش یک سری کلید مناسب هستند. ب‏طور کلی دستگاه ماشین کلیدتراش به دو صورت صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم ‏بندی می‌‏شوند. 

کلیدتراش صنعتی مختص کارخانجات ساخت قفل است که قابلیت این دستگاه کددهی بر روی کلید بر اساس الگوریتم خاص خاهد بود. دستگاه‌‏های ماشین کلیدتراش نیمه صنعتی مختص کلیدسازهای عادی است  که به دو بخش زیر تقسیم ‏بندی می‌‏شوند.

  1. ماشین تراش مکانیکی
  2. ماشین تراش الکترو – مکانیکی

هم‏چنین این دستگاه‌‏ها نیز به زیربخش‏ های مختلف تقسیم ‏بندی شده اند که در برخی از قسمت‏ ها با هم تفاوت دارند اما ساختار و مکانیزم عمل‏گر آن‏ها یکی است. (مکانیزم برداشتن جسمی شبیه جسم دیگر)

ماشین کلیدتراش مکانیکی

این دسته از ماشین تراش‏‌ها، از قدیمی ‏ترین ماشین‏‌های موجود در بازار بوده که از محبوبیت بالایی در بین قفل‏سازان برخوردار هستند. این نوع از ماشین کلیدتراش بیشتر در مصارف خانگی و صنایع کوچک مورد استفاده قرار می‏ گیرند؛ اما این نوع ماشین‏ ها توانایی بالایی نسبت به کپی کلیدهای پیچیده ندارند. فاکتور مورد اهمیت در کار با این ماشین ‏ها، توانایی اپراتور (قفل‏ساز) است. هم‏چنین از دقت خوبی نسبت به ماشین ‏های الکترو-مکانیکی برخوردار نیستند. این ماشین‏ ها در حال ب‏روزرسانی هستند تا بتوانند در بازار فروش بیشتری داشته باشند  و بهبودی در دقت کارشان افزایش یابد.

ممکن است این قسم از ماشین‏ کلید تراش ها کلیدهایی پیچیده را هم بزنند ولی این کار به مهارت اپراتور و کلیدساز بستگی دارد.

در شکل شماره 1 نمونه‏ ای از این دستگاه آمده است.

ماشین کلید تراش الکترو – مکانیکی

این نوع از ماشین ها به 2 مدل زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. تمام اتوماتیک
  2. نیمه اتوماتیک 

مکانیزم تراش این نوع ماشین‏ ها با ماشین مکانیکی یکسان است. تفاوت این قسم از ماشین‏ ها با ماشین‏ های مکانیکی در این است که ماشین الکترومکانیکی برنامه‌‏ها و جی‏کدها را ب‏عنوان دستوردهنده به عمل‏گر ماشین می‏‌فرستد که این عمل دیگر مستقیماً به مهارت بالای اپراتور بستگی ندارد. این دستگاه‏ ها روزبه‌‏روز محبوب‏تر از ماشین کلیدتراش مکانیکی می‌‏شوند. این نوع ماشین ‏ها قابلیت ساختن کلیدهای پیچیده مانند کلید T-50 دارد.

پیچیدگی کلید به نوع دستگاهی که آنرا می‌‏سازد بستگی دارد. این دستگاه‏‌ها برنامه خاص به خود را بر اساس کارخانه سازنده دارند. برخی از فاکتورهای مهم در این ماشین‏ ها به 3 قسمت زیر تقسیم می‏‌شود:

  • قابل اطمینان
  • دقت بالا
  • کاربری آسان (بستگی به شرکت سازنده دارد)

براساس شرکت‏‌های سازنده ممکن است این دستگاه قابلیت دیگری هم‏چون پرداخت کاری کلید و حکاکی با لیزر و … را هم داشته باشد.

در شکل شماره 2 نمونه ‏ای از این دستگاه آمده است.

دستگاه الکترو-مکانیکی، تماسی شرکت سیلکا

دستگاه futura pro از این مکانیزم استفاده می‏‌کند. این دستگاه برای قفل‏ سازهای مبتدی و حرفه‏ ای بسیار مناسب است و از نرم افزارهای بسیار کاربردی استفاده می کند که سبب سهولت کار با آن شده است و هم‏چنین این دستگاه از دقت خوبی در کپی کلید برخوردار است.

اما قیمت این دستگاه نسبت به رقبای خود بسیار بالا است. برای مثال قیمت این دستگاه در سال 1398، 40 میلیون تومان بوده.

شکل شماره 3 این دستگاه را نشان می‏‌دهد.

برای این‏که برای قفلی که کلید آن‏را در دسترس نداریم، یا آن‏را گم کرده ایم تکثیر کلید تا حد زیادی پیچیده‌‏تر می‌‏شود و حتماً باید از یک قفل‏ساز باتجربه استفاده نماییم سوال ما در آن زمان این خواهد بود که چطور این کار باید انجام شود؟

لطفا در بخش کامنت‌ها برایمان به این سوال پاسخ دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.