پیش بینی آینده متاورس-1
پیش بینی آینده متاورس-1
مقدمه:
در فصل اول که در نه قسمت ارائه گردید به موضوع متاورس و نقش آن در آینده اشاره شده بود.
در فصل دوم طی دو قسمت به پیش بینی نقش آینده متاورس میان فناوری های نوین می پردازد.
قسمت اول بعد از تشریح چرخه هایپ گارنتر به موضوع نحوه تعامل پذیری متاورس با فناوری های نوین از دیگاه گارتنر پرداخته است
چرخه هایپ گارتنر
چرخه هایپ گارتنر نموداری است که فناوری های نوآورانه و تحول آفرین را نشان می دهد که باید کسب وکارها به آن توجه داشته باشند.
متاورس به تازگی در چرخه هایپ وارد شده است و ممکن است به 10 سال زمان نیاز داشته باشد تا به طور گسترده توسط متخصصان استفاده شود.
بسیاری از موارد استفاده سازمانی هنوز کشف نشده اند، زیرا متاورس یک فناوری نوپا است. طبق گفته مؤسسه مکنزی موارد استفاده حرف های فعلی برای این فناوری عبارتند از:
همکاری از راه دور پیشرفته: فضای سه بعدی غوطه وری را فراهم می کند که شرایط بهتری برای کار از راه دور را امکان پذیرمی نماید، در حالی که نیاز به مکان یابی مشترک را کاهش می دهد .
یادگیری و توسعه مجدد: شبیه سازی های کامپیوتری در تنظیمات واقعی، فرصت های زیادی را برای آموزش تخصصی فراهم خواهد کرد.
دوقلوهای دیجیتال: با ساختن کپی های دیجیتالی از اشیاء فیزیکی که داده ها را در زمان واقعی تولید می کنند به شرکت ها کمک می کند تحلیل های غنی تری تولید کنند و در نتیجه تصمیم گیری خود را بهبود بخشند .
گارتنر متاورس را به عنوان یک فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده توسط هم گرایی واقعیت فیزیکی و دیجیتالی تقریباً افزوده شده تعریف می کند که سطح سه بعدی از تعامل در دنیای مجازی و فیزیکی است .
به گفته گارتنر، پایداری در این جا یک عامل کلیدی است، زیرا فضاها و اشیاء مجازی به طور دائم به واقعیت متصل می شوند. تمرکززدایی و فناوری بلاکچین(در وب 3) ممکن است حوزه هایی از متاورس، مانند امور مالی یا خدمات را شکل دهند .
تعامل پذیری در متاورس
در متاورس، تعامل پذیری دارای اهمیت است؛ توانایی دنیای واقعی و دیجیتال برای تعامل هموار بهعنوان مثال در دوقلوهای دیجیتال، کالاها و ارزها و بین متاورس های مختلف شرکت های فناوری، برای پذیرش آن بسیار مهم است. دسترسی باید به سادگی استفاده از مرورگری باشد که می تواند به تمام وب سایت های موجود در اینترنت پیمایش کند. برای گارتنر، سه ناحیه یک متاورس کامل را تشکیل می دهند:
انتقال: توانایی غوطه ور شدن در دنیای مجازی است .
تبدیل: آوردن دنیای دیجیتال به دنیای فیزیکی. این امر امکان دسترسی به اطلاعات، همکاری و تجربیات بلادرنگ در دنیای فیزیکی را از طریق قابلیت های واقعیت افزوده فراهم می کند .
تراکنش: شالوده اقتصادی متاورس که توسط ارزهای دیجیتال ،NFTها و بلاکچین تسهیل می شود.
چرخه هایپ گارتنر در سال 2022 به برخی فناوری های فراگیر از جمله متاورس اشاره کرد. بسیاری از شرکت ها از این نمودار برای تائید سرمایه گذاری خود در جدیدترین فناوری ها استفاده می کنند. این چرخه یک تأیید مفید برای دموکراتیک کردن متاورس و AR/VR برای مهندسان است. با این حال، راه رسیدن به متاورس بسیار طولانی است، بیشتر به این دلیل که به موارد زیر نیاز دارد:
بسیاری از فناوری های تحول آفرین مانند رابط های هوشمند، پردازش زبان طبیعی و فناوری های لمسی در واقعیت توسعه یافته برای درست کار کردن به بهبود راندمان محاسباتی در مقیاسی بیش از 1000 برابر سطوح امروزی نیاز دارند.
به سرمایه گذاری سخت افزاری سنگین در زمینه هایی مانند محاسبات، ذخیره سازی، زیرساخت شبکه، سخت افزار مصرف کننده و پلتفرم های همکاری متقابل واقعیت مجازی( VR) نیاز است.
پذیرش اجتماعی توسط صنایع تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که موارد استفاده مشترک حرف های وجود داشته باشد.
از دیدگاه گارتنر، موانع، فرصت ها و دستاوردهای متاورس در حوزه های متعددی قرار می گیرند و توسعه متاورس تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گارتنر غلبه بر این موانع را ارزشمند می داند و پیش بینی می کند که فناوری های متاورس (مانند واقعیت افزوده) به نتایج ملموس در سا ل های آینده دست یابند. انتظار می رود فرصت های درآمد از طریق کالاهای پایدار، جریان های درآمد جدیدی را ایجاد کنند و کارکنانی که بهتر به هم متصل می شوند بتوانند به طور مؤثرتری همکاری کرده و در فرآیندهای تجاری ادغام شوند. این شرکت برای نمایش موانع، فرصت ها و دستاوردهای متاورس از چرخ گارتنر( شکل) استفاده کرده است. گارتنر مشکلات حال حاضر پیش روی متاورس را به ترتیب زیر فهرست کرده است:
محاسبات فضایی: فناوری به ویژه محدودیت های موجود برای عینک های AR؛
بازی: هزینه بالای تولید محتوا و تجربیات خوب؛
انسان دیجیتال: فناوری های محدود و فعلا ً در حال ظهور انسان دیجیتال؛
فضاهای مجازی: پیچیده و پرهزینه بودن افزایش مقیاس؛
تجربیات مشترک: دسترسی نابرابر نیروی کار به ابزار و شبکه؛
دارایی های توکن شده: مسائل مربوط به امنیت سایبری و کلاهبرداری .
شکل – موانع، فرصت ها و دستاوردهای متاورس در چرخ گارتنر
متاورس مبتنی بر فناوری های فراگیر مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی است که تعاملات چند حسی را با محیط های مجازی، اشیاء دیجیتال و افراد امکان پذیر می سازد. در حال حاضر، متاورس در دست ساخت و توسعه است. از نظر تئوری، این یک وب از جهان های مجازی خواهد بود که در آن هولوگرام های سه بعدی می توانند به طور یک پارچه در میان پلتفرم های اجتماعی واقعیت مجازی و فضاهای مشارکتی واقعیت افزوده حرکت کنند .
امروزه این امکان برای متخصصان وجود دارد که از یک فضای مجازی برای همکاری و تعامل بدون محدودیت با اشیاء مجازی و/ یا فیزیکی استفاده کنند. هدف متاورس فراهم کردن امکان جلسات و تعاملات بین پلتفرمی و بین فناوری است، جایی که برخی از کاربران در VR و برخی دیگر در محیط های واقعیت افزوده هستند. یک اصل رایج متاورس، انتقال از راه دور کاربر بین محیط های مجازی و اتصال نرم افزاری است. متاورس و پلتفرم های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده زیربنایی آن، نوید تغییر بسیاری از بخش های صنعت را می دهند. بسیاری از موارد استفاده در حال حاضر برای شرکت ها در دسترس است؛ اما هنوز چالش هایی وجود دارد که همه شرکت ها نمی توانند پلتفرم VR خود را با امکان استفاده جهانی داشته باشند .
در مقیاس بلندمدت، انتظار می رود فناوری های مرتبط با متاورس با فناوری هایی با رشد نمایی مانند شبکه های پهن باند بی سیم، محاسبات ابری، روباتیک، هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی، گسترش یافته و بیشتر تقویت شوند؛ به عبارت دیگر، انتظار می رود متاورس جنبه مهمی از صنعت 4.0 باشد. بسیاری از کارشناسان استدلال می کنند که برای ورود به متاورس لزوماً نیازی به هد ست واقعیت افزوده و مجازی نیست .
به عنوان مثال، به لطف نوآوری هایی مانند Cloud VR تنها به یک تلفن همراه و شبکه 5G نیاز است.
گارتنر پیش بینی کرده است تا سال 2026 بیش از 30 درصد از سازمان ها محصولات و خدمات آماده برای متاورس خواهند داشت. بر اساس پیش بینی سیتی Citi نیز تا سال 2030، کل بازار قابل آدرس دهی متاورس با مجموع کاربران آن می تواند بین 8 تا 13 تریلیون دلار باشد. بر اساس گزارشی که مکنزی منتشر کرده است این پیش بینی ها از ابتدای سال 2021 بیش از 177 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای متاورس جذب کردند. پس جای تعجب نیست که غول های فناوری مانند متا، مایکروسافت، اپل و گوگل پول زیادی را برای تحقق آن سرمایه گذاری می کنند .
گارتنر جسورانه پیشبینی کرده است که بیش از 40 درصد از شرکت های بزرگ در سراسر جهان با استفاده از ترکیبی از وب 3، محاسبات فضایی و دوقلوهای دیجیتال در پروژه های مبتنی بر متاورس درآمد خود را تا سال 2027 افز ایش می دهند . با این وجود، سرمایه گذاری ها باید با احتیاط انجام شود، زیرا هنوز نمی توان پیش بینی کرد کدام حوزه ها در بلندمدت مرتبط خواهند بود؛ بنابراین، در یک تا سه سال آینده، شرکت ها باید در درجه اول خود را برای متاورس آماده کنند. به طور خاص، گارتنر به کسب وکارها توصیه می کند:
نمونه هایی از نحوه همسویی موارد استفاده متاورس با عملیات اصلی کسب وکار ایجاد کنند؛
توسعه استراتژی های تجاری و فناوری برای مشارکت را در دستور کار داشته باشند؛
مراقب سرمایه گذاری در متاورس های خاص باشند .
منبع: منبع: https://www.borhanid.com با اصلاحات