آیا پرینت سه بعدی کلید؛ باز کردن قفل درآینده را ایمن تر می کند؟ + فیلم

0

آیا پرینت سه بعدی کلید؛ باز کردن قفل درآینده را ایمن تر می کند؟

 

پس از سال‌ها تبلیغات، صنعت چاپ سه‌بعدی به نقطه اوج خود رسیده است که بسیاری از متخصصان صنعت بر این باورند که قرار است این دستگاه جایگزینی برای تولید سنتی تکثیر کلید شود.

پیش بینی می شود بسیاری از شرکت های چند ملیتی طی 3 الی 5 سال آینده از چاپگر سه بعدی، برای تولید انبوه کلید استفاده کنند. و این یعنی یک انقلاب صنعتی با استفاده از فناوری‌های جدید و هوشمند، در راه است که چشم‌انداز تولید جهانی را متحول خواهد کرد.

این تغییرات نه تنها بر بخش های صنعتی (کارخانه ها و انبارها)، بلکه بر آنچه در خانه های ما می گذرد نیز تأثیر می گذارد. به طور مثال، راه اندازی اخیر قفل و کلید سیلندر با چاپگر سه بعدی می تواند درها و قفل ها را با ویژگی های امنیتی غیرقابل اسکن نیز روانه بازار  کند.

تاریخچه قفل و کلید معمولاً به مصریان باستان یعنی 2000 سال قبل از میلاد برمی گردد. این قفل ها کاملاً از چوب ساخته می شدند و به آنها قفل های پین چوبی می گفتند که شامل یک پیچ، یراق در و کلید بود. سپس در قرون وسطی قفل‌های تمام فلزی مانند قفل‌های حفره‌دار آمدند که در چین و اروپا به‌ویژه روم بکار گرفته می شد. یک قفل دندانه دار، از مجموعه ای از مانع ها تشکیل می شد تا بتواند از باز شدن قفل جلو گیری کند، مگر اینکه  بتوانیم کلید آن را صحیح وارد نمائیم، از این نمونه قفل ها هنوز هم بروی درهای چوبی قدیمی نصب شده اند.

این نوع قفل ها معمولا در کاربردهای با امنیت پایین مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا می توان یک کلید اسکلتی با طراحی خوب برای دور زدن از مانع های آن ساخت.  مشکل دیگر در مورد قفل warded این است که تعداد نسبتاً محدودی از آن ها را می توان تولید کرد، بنابراین کلیدهای زیادی قادر به باز کردن قفل هایی هستندکه به گمان تولید کنندگان آن  برای باز شدن طراحی نشده اند.

اختراع قفل لیوان اهرمی برای حل این مشکل طراحی شده است زیرا طبق عملکرد مکانیزم قفل؛ هر اهرم باید تا ارتفاع معینی بچرخد تا بتواند استوانه قفل لیوان را در حد معینی حرکت دهد. این نوع قفل، به طورمثال به قفل 5 اهرمی معروف است و امروزه بیشتر روی درها استفاده می شود و برخی نمونه های آن نیز در گاوصندوق ها و کابینت ها یافت می شود. هر چند در سال‌های اخیر، محبوبیت این گونه قفل‌ها به دلیل ارزان‌ بودن،کاهش یافته است.

یکی دیگر از دلایل کاهش محبوبیت قفل های لیوان اهرمی این است که می توان آنها را با ابزاری ساده همچون گیره که در قسمت درونی  قفل وارد می گردد آن را با نمود.

قفل پین لیوانی یا قفل Yale ، مکانیسم این گونه قفل ها چنین است که از پین هایی با اندازه طولی مختلف برای جلوگیری از باز شدن قفل استفاده می کند.  استوانه های پین معمولاً در قفل‌های سیلندر استفاده می‌شوند که در یک محفظه بیرونی قرار داشته و دارای سوراخ های استوانه‌ای شکل است که از دو طرف باز است. برای باز کردن قفل، استوانه باید بچرخد.

قفل پایه پین ​​لیوانی در برابر انواع روش ها و حملات باز گشایی قفل آسیب پذیر است که رایج ترین آن، باز کردن از طریق  ضربه زدن به قفل است.  برای مقابله با این موضوع، بسیاری از سیلندرها جهت امنیت بیشتر از پین‌های خاص معروف به پین‌های امنیتی استفاده می‌کنند که در صورت استفاده از کلیدهای ضربه‌ای، کلید تقلبی در سیلندر قفل گیر کند.

باید بدانیم بازکردن قفل بدون کلید اصلی آنهم فقط با دستکاری جزئی در واقع نوعی هنر است. رایج‌ترین ابزارها برای اینکار، همانطور که در بالا توضیح داده شد، کلید اسکلتی (که برای باز کردن قفل‌ها استفاده می‌شود)، گیره (برای قفل لیوان اهرمی) و آچارها و سایر وسایل مختلفی که برای باز کردن قفل‌های لیوانی استفاده می‌شود، بوده‌اند. اینها عبارتند از: آچار پیچشی، گلوله‌دار، نیم‌قلاب الماس، قلاب‌دار، چنگک‌دار و کلید ضربه‌ای.

نبرد بین انتخاب کنندگان قفل(مشتریان قفل ایمن)  و مخترعان قفل ادامه دارد. از این رو طراحان قفل به صورت مرتب مجموعه‌ای از روش‌های مقابله با باز شدن قفل  را ارائه می دهند، برای نمونه اخیرا با استفاده از بخش‌های جانبی، روش های مختلف مسدود کردن راه ورود کلید را ارائه داده اند. روش دیگر (همانطور که در بالا ذکر شد) استفاده از سنجاق‌های امنیتی است که به شکل قرقره (گرد)، قارچ یا بشکه هستند و که در ظاهر موجب سفت شدن ورودی  قفل می گردند در حالی که در واقع اینطور نیست.

دستگاه قفل و کلید بلحاظ ظاهر و درونی  تغییر نکرده اند. شکل کلید تا حد زیادی از یک تکه فلز با یک سری شیارها، دندانه ها و فرورفتگی ها باقی مانده است و وقتی در استوانه قفل قرار می گیرد، با حرکت دادن پین ها و اهرم ها به منظور بستن یا باز کردن قفل با مکانیزم ردیف کردن پین ها یا چیزهایی شبیه به آن عمل می کنند.

کلیدها با استفاده از تکنیک های مرسوم، به طور معمول با برش و مُهر زنی، تولید می شوند. برغم پیشرفت‌هایی که در طراحی کلیدها صورت گرفته است، اکثر قفل‌های امروزی همچنان مثل انواع کلیدهای قبلی هستند، همانطور که قفل آهنی رومی یک زمان؛ پیشرفتی در مدل چوبی مصری بود.

قفل مدرن امروزی اساساً نسخه توسعه یافته‌تری از قفل‌هایی است که توسط افرادی مانند “چاب” و “ییل” در قرن نوزدهم اختراع شد.

در زمان های اخیر،  محصولات جدید مختلفی نیز به منظور بهبود امنیت، افزایش برنامه ها و افزودن به تجربه مشتری توسعه یافته اند. برخی از نمونه‌های مهم عبارتند از قفل با کلید مغناطیسی، کارت کلید دیجیتال مانند کارت مجاورت RFID و کلید هوشمند که دسترسی الکترونیکی و سیستم مجوز را راحت تر نمود است.

آخرین محصول جدیدی که ظهور کرده است؛ اختراع دوباره کلید مکانیکی با استفاده از فرآیند تولیدی کاملاً متفاوت است.

یک شرکت سوئیسی به نام UrbanAlps اولین کلید فلزی پرینت سه بعدی جهان را ساخته است که بیشتر ویژگی های امنیتی  آن به صورت سری نگه داری می شود.  این شرکت مجموعه‌ای از قفل‌های سیلندری و با کلیدهای غیرقابل اسکن به نام کلید Stealth را روانه بازار کرده است.

به لطف پرینت سه بعدی فلزی، آنها به معنای واقعی کلمه؛ کلید خانه معمولی را تولید کرده اند. یک چاپگر سه بعدی با ذوب لایه های موادی که به طور متوالی به جسم در حال تولید اضافه می شوند، کار می کند.  در این حالت می تواند با چاپگر سه بعدی یک محصول را تولیدکرده و جسمیت ببخشد.

در مورد کلید Stealth، این فناوری سه بعدی قادر است ویژگی های داخلی پیچیده ایی از جمله کدگذاری را نیز چاپ کند و سپس آنها را با یک لایه جامد بپوشاند.

این کار؛ ویژگی‌های کلید را از دید دیگران پوشیده می‌ کند، بنابراین کپی کردن یا بازتولید آن با استفاده از ‌ابزارهای معمولی بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

کلید Stealth با تیتانیوم چاپ و ساخته می شوند و دندان های آن زیر دو لایه پنهان شده تا آن ها را غیرقابل اسکن کند. اما هنگامی که کلید در استوانه قفل قرار می گیرد، این دندان ها می توانند مکانیسم قفل را بکار اندازند.

در حال حاضر یکی از مسائل بالقوه و مهم هزینه است. چاپگر سه بعدی از لیزر برای ترکیب لایه‌های پودر فلزی به منظور ساخت کلید Stealth  استفاده می‌کند که در حال حاضر فرآیندی کُند و نسبتاً گران قیمت است (200 دلار برای هر سیلندر با دو کلید).

با این وجود به نظر می رسد در کوتاه مدت، این محصول جدید و هیجان‌انگیز احتمالاً بتواند مشتریان خاصی را که از کالاهای با ارزش مراقبت و حفاظت می‌کنند، مانند دستگاه‌های خودپرداز و صندوق امانات و سطوح بالای بازار خرده‌فروشی را برای دریافت قفل در با امنیت بالا را جذب کند.

اگر UrbanAlps بتوانند؛ قفل ها و کلیدهای خود را با قیمتی مقرون به صرفه؛ به تولید انبوه رسانده و همچنین در صورت گم شدن کلیدهای آن، راه حلی امن برای قفل ساز محلی ارائه دهد، شاید بتواند پیشرفت بسیار مهمی در تاریخچه امنیت قفل ایجاد نماید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.