شش روش ساده برای پیدا کردن دوربین و میکروفن مخفی در اتاق

آموش پیدا کردن ئوربین ومیکروفن مخفی در اتاق

0

شش روش ساده برای پیدا کردن دوربین و میکروفن مخفی در اتاق

به نام خدا

احتمالا فکر می کنید خودتان می دانید چه کسی اتفاقات درون اتاقتان را می بیند و می شنود اما آیا می توانید درباره ی هر اتاق دیگری با همین اطمینان صحبت کنید؟ از کجا مطمئن هستید اتاقتان با دوربین و میکروفون های مخفی تجهیز نشده باشد؟

اگر نمی خواهید برای به خدمت گرفتن یک تیم امنیتی هزینه کنید، روشی بسیار آسان برای کشف ابزار شنود در اتاقتان را به شما آموزش خواهم داد.

آیا می دانستید؛ یک هتل در سئول پایتخت کره جنوبی از هزاران مهمانش شنود کرده بود. مسئولان هتل از صدها مهمان خود به طور مخفیانه فیلمبرداری کرده و تصویرشان به صورت پخش مستقیم تماشا شده بود.

در اتاق بیش از1600 نفر که در این هتل اقامت داشته اند دوربین و میکروفون هایی کار گذاشته شده و به طور مخفیانه وقایع اتاق را ثبت می کرده اند. گفته می شود وسایل شنود را در 42 اتاق هتل در هر جای ممکن همچون پریز دیوارها و پایه ی سشوار کار گذاشته بودند. فکرش را بکنید چقدر ناراحت کننده است هر کاری که آن اشخاص در اتاقشان انجام می داده اند به صورت برخط ارسال و مشاهده شده است.

اما پرسش این است که چگونه می توان از خطر شنود در هتل یا هر اتاق دیگری که در آن اقامت داریم در امان ماند؟ اگر روشی که در ادامه آموزش می دهم را به کار گیرید راه حل بسیار آسان خواهد بود.

1-دوربین گوشی همراه

این روش “شگرد دوربین گوشی” نام دارد. در کمال شگفتی تنها چیزی که برای پی بردن به تجهیز احتمالی اتاقتان به وسایل شنود نیاز دارید دوربین سلفی تلفن همراه هوشمندتان است.

به احتمال زیاد دوربین تلفن همراه هوشمند شما می تواند چیزهایی بیشتر از چشم شما ببیند. علت این امر آن است که دوربین های تلفن همراه هوشمند در واقع می توانند نور فروسرخ را ببینند. توجه داشته باشید فقط با دوربین جلوی گوشی تلفن همراهتان می توانید این کار را انجام دهید. به این علت که اکثر دوربین های پشت تلفن های همراه پیشرفته تر بوده و فیلتر فروسرخ دارند.

می توانید با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون آزمایش کنید که دوربین تلفن همراهتان قادر به دیدن نور فروسرخ هست یا خیر. کافی است ریموت کنترل تلویزیون را به سمت دوربین گوشی تان بگیرید و یکی از دکمه ها را فشار دهید. با فشردن دکمه باید چشمک زدن فروسرخ را روی صفحه نمایشگر دوربین ببینید.

شگفت آور است که چشم های ما توان دیدن نور فروسرخ را ندارند اما با یک تلفن همراه می توان نور فروسرخ را دید.

کار بعدی که باید انجام دهید این است که همه ی چراغ های اتاقی که قصد بازرسی اش را دارید، خاموش نمایید. سپس دوربین گوشی تان را اطراف اتاق و سرویس بهداشتی به حرکت در آورید. این کار هرگونه دوربین مخفی را بواسطه ی دریافت نور فروسرخ تابیده شده از دوربین کشف می نماید.

اگر هرگونه نور سرخی مشاهده نمودید به  این معنی است که اتاقتان به وسایل شنود تجهیز شده است و باید از پذیرش هتل بخواهید  اتاقتان را تغییر بدهد.

صرفا با به کاربستن همین ترفند دوربین گوشی پیش از مستقر شدن در اتاق هتل می توانید خود را از گرفتار شدن در مخمصه ای بزرگ نجات دهید. شاید فکر کنید این اتفاق هرگز برای من رخ نخواهد داد اما من مطمئن هستم همه ی آن 1600 نفر نیز همین فکر را کرده بودند. هرگز بدون بررسی نمی توان فهمید اتاقی با وسایل شنود تجهیز شده باشد و کارگذاری وسایل شنود می تواند توسط فردی که پیش از شما در اتاق اقامت داشته، انجام شده باشد. عمیق تر فکر کنید، اغلب خدمتکاران هتل احتمالا وجب به وجب اتاق را بررسی نمی کنند بنابراین مخفی کردن دوربین یا میکروفون به اندازه کافی آسان خواهد بود. اما اگر ترفند دوربین گوشی را به کار گیرید خواهید فهمید در اتاقتان وسایل شنود کارگذاشته شده است یا نه.

آیا روش های دیگری برای پی بردن به تجهیز یک اتاق توسط دوربین ومیکروفون های مخفی وجود دارد؟

2-گوش دادن

یک شگرد سریع که به توضیح زیادی نیاز ندارد، “گوش دادن” است. هنگامی که وارد اتاقی می شوید. دنبال صدای آهسته ی شبیه به کلیک کردن یا وزوز بگردید. انتظار می رود همه ی دوربین ها و میکروفون های مخفی بسیار بسیار بی سر و صدا و نامحسوس باشند. اما در واقعیت اکثر وسایل ضبط کننده ی صوت و تصویر صدایی جزئی از خود تولید می کنند. کارکرد کارت کپچر یا مورد دیگری می تواند علت تولید این صدای جزئی باشد. بنابراین هنگامی که قدم به اتاقی می گذارید ارزشش را دارد برای چند لحظه سکوت اختیار کنید تا صدای وسایل شنودی که احتمالا وجود دارند را بشنوید.

اغلب می توان این کار را شب هنگام انجام بدهید تا از مزاحمت صداهای محیطی در امان باشید. تنها صدایی که باید دنبالش بگردید صدایی شبیه به کلیک موشی رایانه یا صدای وزوز آهسته است.  یک پیشنهاد این است که به سادگی صدای اتاقتان را بوسیله ی ضبط صوت تلفن همراهتان ضبط نموده سپس به صدای ضبط شده گوش دهید.  گاهی میکروفون های تلفن همراه می توانند صداهای بسیار بیشتری در مقایسه با گوش انسان بشنوند.

3-بررسی وسایل برقی

ترفند دیگر این است که همه ی وسایل برقی داخل اتاق را بررسی نمایید. آیا می دانستید مکان شماره یک از منظر تکرار که افراد برای مخفی نمودن دوربین ها انتخاب می کنند، دودیاب یا همان سیستم اعلام حریق نصب شده روی سقف اتاق است؟ اندیشه پشت این انتخاب این است که احتمالا مردم دودیاب را دستکاری نمی کنند بنابراین با خیال آسوده دوربین را درون دودیاب کار می گذارند.

اما نباید از وارسی کردن سیستم دودیاب پیش از مستقر شدن در یک اتاق واهمه داشته باشید. کافی است به راحتی دودیاب را از سقف جدا کرده و پایین بیاورید و دنبال دوربین یا میکروفون بگردید. همچنین می توانید هرگونه لامپ، اسپیکر و وسایل الکترونیکی دیگر داخل اتاقتان را وارسی نمایید.

این احتمال وجود دارد که شخصی یک میکروفون به وسایل داخل اتاق ملحق نموده باشد یا اینکه سوراخی روی دیوار ایجاد نموده و دوربینی جایگذاری کرده باشد.

طبق گفته ی کارشناسان افرادی که اتاقها را با وسایل شنود تجهیز می کنند تمایل دارند وسایل شنود را از معرض دید مخفی نمایند. به همین دلیل باید دنبال چیزهای خیلی مشهود همچون دودیاب بگردید چرا که احتمالا در یکی از چنین جاهایی جایگذاری می شوند.

برای مثال درباره پرونده ی کره ی جنوبی که پیشتر صحبت کردیم، آن افراد وسایل شنود در پریز دیوار و پایه ی سشوار مخفی کرده بودند. آنها این کار را انجام دادند چونکه این وسایل در معرض دید و به عبارت دیگر جلوی چشم هستند. اکثر افراد به فکرشان نمی رسد درون پایه ی سشوارشان دنبال چیزی بگردند اما شاید لازم باشد این کار را بکنید.

تنها کاری که افراد شنود کننده لازم بود انجام بدهند ایجاد سوراخ در پایه ی سشوار و جایگذاری این دوربین های مخفی بوده است. همه ی مهمان ها ابراز داشتند که سوراخ روی پایه ی سشوار را دیده بودند اما آنها را چیزی بی اهمیت در حد بخشی از طراحی پایه سشوار انگاشته بودند. اما روی بدنه ی اغلب وسایل الکترونیکی سوراخی تعبیه نشده است. بنابراین اگر با چنین موردی برخورد کردید بازرسی اش کنید.

4-آئینه های دو طرفه

یک ترفند عالی دیگر برای پی بردن به اینکه آیا کسی در حال تماشای مخفیانه شما می باشد یا نه این است که در اتاقتان دنبال آینه های دوطرفه بگردید.

آیا می دانستید چند سال پیش در ایالت فلوریدا یک باشگاه شبانه تعطیل شد به این دلیل که آینه های دوطرفه داشت. بله، حقیقت دارد. داخل سرویس بهداشتی بانوان آینه های دوطرفه کارگذاشته بودند.

در واقع آقایان می توانستند هزینه ی ورودی به آن اتاق ها را بپردازند و مخفیانه خانم ها را تماشا کنند.

یک آینه ی دوطرفه اساسا از یک طرف آینه ی عادی است اما طرف دیگر شیشه است. بنابراین اگر قصد اصلاح، آرایش کردن یا هر کار دیگری جلوی آینه را دارید، این احتمال وجود دارد که شخصی بتواند شما را ببیند بدون اینکه شما اطلاع داشته باشید.

روشی بسیار آسان برای تشخیص آینه های دوطرفه وجود دارد. تنها چیزی که برای این منظور نیاز دارید یک چراغ قوه است. حتی می توانید چراغ قوه تلفن همراهتان را  به کار گیرید. اگر فکر می کنید آینه ای، آینه ی دوطرفه باشد، پس باید چراغ های اتاق را خاموش نمایید. سپس چراغ قوه روشن را در دست گرفته و لنزش را به آینه ی مورد نظر تماس دهید. اگر آینه ی دوطرفه باشد، قادر خواهید بود اتاق پشت آینه را ببینید اما اگر نتیجه کارتان بازتابیده شدن نور چراغ قوه باشد، آینه ی شما یک آینه ی معمولی است.

اما اگر چراغ قوه در اختیار نداشته باشید، چاره کار چیست؟

می توانید از انگشت دستتان برای آزمودن آینه استفاده نمایید. کافی است انگشتتان را روی آینه بگذارید اگر بین انگشتتان و تصویرش فاصله ای ببینید به این معنی است که آینه واقعی است اما اگر فاصله ای نباشد، آینه ی مورد نظر دوطرفه است و هر کسی از پشت آینه می تواند شما را تماشا کند. حتی سابقه داشته است که دوربینی پشت آینه ی دوطرفه کار گذاشته اند و وقایع طرف دیگر را فیلمبرداری کرده اند. پس بهتر است مواظب باشید.

5-دکوراسیون و تزئینات اتاق

یک ترفند عالی دیگر این است که هرگونه دکوراسیون و تزئینات داخلی که به نظر می رسد سر جای خودش نباشد را وارسی نمایید.  اگر خرس عروسکی در اتاق وجود دارد می تواند پوششی برای دوربین مخفی باشد. افراد بسیاری این خرس های عروسکی را با دوربین های سرخودی که در چشم های عروسک با هدف جاسوسی جایگذاری شده، خریداری می کنند.

این ها را در واقع برای والدینی که می خواهند رفتار پرستار بچه شان را رصد کنند، طراحی شده است. اما گاهی اشخاص معلوم الحالی می توانند از این عروسک ها برای جاسوسی کردن از شما استفاده نمایند. پس بهتر است آنها را وارسی نمایید.

دوباره یادآوری می کنم اگر از تلفن همراهتان برای انجام آزمایش نور فروسرخ استفاده می نمایید، قادر خواهید بود هرگونه نور فروسرخ را که از تزئینات غیرمعمول اتاق تابیده می شود، کشف نمایید. همچنین باید قسمت پشت وسایل داخل اتاق را بررسی نمایید. برای مثال، مینی یخچال اتاق هتل یا جام گلدان.

6-سیم و کابل کشی برق

گاهی افراد دوربین ها را به سادگی در وسایلی که مختصرا برجسته هستند، جایگذاری می کنند. و ترفند آخر برای پی بردن به اینکه آیا اتاقتان با وسایل شنود تجهیز شده این است که به دنبال هرگونه سیم کشی غیرمعمول بگردید. در هر اتاقی که چند وسیله الکترونیکی دارد، طبیعی است که مقداری سیم کشی وجود داشته باشد پس هراسان نشوید.

اما اگر سیم کشی های عجیبی دیدید که به نظر نرسد به جای موجهی وصل باشند، تکلیف چیست؟

اگر سیمی دیدید که به جای بخصوصی وصل نیست، می تواند یک وسیله ی پایشی باشد. وسایل پایشی کوتاه مدت معمولا توسط باتری تغذیه میشوند اما اگر وسیله پایشی بلند مدت در اتاقتان وجود داشته باشد به برق شهری نیاز خواهد داشت. به همین دلیل اگر سیمی ناآشنا ببینید و نتوانید بفهمید دقیقا چه وسیله ای را تغذیه می کند، باید دوشاخه اش را از پریز بکشید. ممکن است خطری نباشد اما ممکن است به وسیله ای پایشی که در حال جاسوسی از شما است وصل باشد.

 

ترجمه شده در اندیشکده آصام

اسفند 1402

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.